dossiers up to date houden

De richtlijn dossiervorming toepassen en bijhouden

Waar veel logopedisten tegenaan lopen en misschien voor jou ook herkenbaar is, is de steeds terugkerende uitdaging… hoe houd je je dossiers continu up-to-date?

 

In de survey van september jl. las ik een aantal frustraties die zich vele malen herhaalden. Deze deel ik graag met je:

1.      “Het op tijd schrijven van begin-, tussen- en eindverslagen, blijft voor mij altijd een struikelblok. Om de één of andere reden stapelen ze zich altijd op, waardoor ik elke vakantie weer druk ben om dit weg te werken ?

2.     “En ja, al dat agendagedoe snoept stiekem veel verslagentijd weg… Wéér niet die stapel hebben kunnen laten slinken…”

 

Er zijn ook duidelijke vragen gesteld in de survey:

3.     Hoe je op een makkelijke en overzichtelijke manier kan bijhouden wanneer een evaluatie gepland is of wanneer je verslagen voor een tussentijdse evaluatie moet gaan regelen? Bij ons in de praktijk heeft iedereen daar een maniertje voor, maar ik zou het graag uniform willen maken en ook inzichtelijk voor mij als praktijkhouder maken.

 

Ook zijn er wensen geuit:

4.     “Het wil maar niet lukken om regelmaat te vinden in het bijhouden van mijn dossiers: mijn streven is om dit tijdens mijn werkdag te doen maar door tijdgebrek komt het er vaak op neer dat ik het thuis doe. Eigenlijk wil ik dit helemaal niet..”

 

Vaak is het een kwestie van een nieuwe of andere werkwijze eigen maken en toepassen.

Of gewoonweg je werkwijze toepassen ?

Just do it”, zegt Michael Jordon van Nike.

Op tijd schrijven van je verslagen

Optie 1:

Bij punt 1 heb ik in mijn vorige blog ‘Te veel te doen, te weinig tijd’ aan gegeven dat het een mogelijkheid is om de verslagen in te plannen in de tijd van de cliënt in plaats van de daadwerkelijke zitting met de cliënt te houden. Op deze manier heb je het verslag ingepland in je dag in plaats van na je dag. Hier was niet iedereen het mee eens. Dat geeft niet, het is een keuze. De keus is aan jou. Ik geef alleen verschillende mogelijkheden weer.

Optie 2:

Verder is het natuurlijk ook een mogelijkheid om vaste “verslagen”-tijd in te roosteren in je dag of week. Daar plan je dan de te schrijven verslagen in, op volgorde van verschijning of urgentie. Zo kan je ook duidelijker aan ouders aangeven wanneer het verslag geschreven wordt en klaar is.

 

Taken gedoe

 

Maar dan… Hou je je aan je planning?

De enige uitdaging die dan nog rest, is het dan ook daadwerkelijk te doen in de tijd die je ervoor hebt gepland. Zoals aangegeven door een logopedist bij punt 2. Deze logopedist geeft eigenlijk aan te verzanden in allerlei ‘gedoe’ oftewel zaken (of mensen) die zich op dringen, terwijl dan het echte werk blijft liggen. Dit heet reactief werken. Dit is een kwestie van jezelf aanleren te focussen.

 

Wat is focus? Het vermogen om je aandacht en gedachten te richten op een doel of een taak. De kunst is om je je hierbij niet te laten afleiden!

 

pomodoro

Maar hoe train je je focusspier? Er zijn hier veel verschillende soorten focus apps voor te gebruiken op je telefoon. Zoals aangegeven in mijn vorigeblog  ‘Te veel te doen, te weinig tijd’: Begin eerst met alle afleidingen en media uitzetten, zet alleen je Pomodoro-timer aan.

Je kan ook je ‘Niet Storen’ functie op je telefoon aanzetten, en dan komt niets door en word je ook niet gestoord. Vergeet dan niet om je vaste telefoon even op stil te zetten, zodat de telefoontjes naar de voicemail gaan.

Tip: Ik gebruik deze gratis apps: BeFocused of Brain Focus

Als je je focus kunt houden, blijf je in de flow. In de LogoFlow.?

 

 

voicemail

Tip voor de voicemail: Luister je voicemail 5 minuten voordat je moet beginnen (weer) af. Ten eerste heb je dan geen tijd meer om in te gaan op de telefoontjes, daarmee neem je jezelf in bescherming. Ten tweede zodat je weet of er een behandeling is afgebeld.

 

Noteer (alléén):

  • Wie je terug moet bellen: hiermee wil je in gesprek
  • Wie je kan mailen: hier hoef je alleen antwoord te geven
  • Welke informatie je ter kennisneming aanneemt en niets mee hoeft te doen

 

Wordt vervolgd

 

Makkelijk en overzichtelijk bijhouden    

  • Hoe kan je op een makkelijke en overzichtelijke manier bijhouden wanneer een evaluatie gepland is of wanneer je je verslagen voor een tussentijdse evaluatie moet gaan regelen?
  • En hoe maak je dit inzichtelijk voor de praktijkhouder?

De makkelijkste manier?

De makkelijkste manier is om je software je een herinnering te laten geven, ben je het daarmee eens? Heb jij ook ja gezegd? Want dat is namelijk het buiten jezelf leggen van de verantwoordelijkheid en daarmee vinden de evaluaties echt niet plaats en worden de verslagen echt niet geschreven. Zeg nou zelf, als jouw programma jou een ‘pling’ geeft, ga jij dan meteen een evaluatie doen of meteen een verslag schrijven. Nee! Dus dat is niet de makkelijkste manier, wel de luiste manier, voor zover dat een woord is… ?

DE makkelijkste manier

De makkelijkste manier is om een journaal alvast op de datum in te plannen wanneer je evaluatie moet plaatsvinden. Dan zie je deze altijd bovenaan je sessielijst staan en je werkt er naar toe. Geen verrassing dus en geen ontkomen meer aan. Zo kan je gemakkelijk aankondigen aan de cliënt wanneer deze plaats vindt, je bent altijd op tijd én je weet ook of het op een ongunstige dag valt bv. 25 december.

Zie het voorbeeld in MijnLogopedieDossier:

 

Mijn logopediedossier

 

 

Dit geldt ook voor wanneer je je verslagen hoort te schrijven. De enige die nu verplicht is als tussenverslag, is het jaarverslag aan de verwijzer na 12 maanden behandeling, volgens het addendum van de Richtlijn Dossiervorming. Deze kan je dus alvast inplannen een jaar na de start van de behandeling.

En dan nu de praktijkhouder…

Nu is het makkelijk en overzichtelijk voor jezelf maar nog niet voor de praktijkhouder. Daarvoor kan je dit excelbestand ontvangen, wanneer je een reactie achterlaat onderaan deze blog.

Gebruik van de excel:

  • Zet je cliënten erin
  • Houd bij wat je al hebt gedaan van de richtlijn/ waar ben je in je dossiervorming?
  • Noteer wanneer evaluaties plaats dienen te vinden
  • Noteer wanneer verslagen geschreven dienen te worden
  • Sla deze op in een algemene map

 

Toepassen richtlijn dossiervorming

 

 

Zorg als logopedist dat je dit bestand 1 x per week bijwerkt, dan blijf jij in controle van je proces en alert op wat eraan komt en blijft de praktijkhouder op de hoogte en kan hij/zij je helpen door je eraan te herinneren.

Zijn er nog andere taken die je uit moet voeren? Gebruik dan deze.

 

Toepassen richtlijn dossiervorming

 

 

het vervolg

 

 

Gebruik een to-do lijst

to-do-lijst

Als het erop neerkomt wat je per dag allemaal wil doen, dan raad ik je aan de to-do lijst, die je kon ontvangen na het achterlaten van een reactie op de vorige blog ‘Te veel te doen, te weinig tijd’, te gebruiken.

Tip in het gebruik: maak deze aan het eind van de dag voor de komende dag. Dan zit alles nog in je werkgeheugen!

  • Gooi al het gedoe op je to-do lijstje,
  • laat het los,
  • trek de deur achter je dicht en
  • ga naar huis.

 

Wat bedoel je … precies?

Ik denk weleens dat ik weet wat de ander bedoeld als mijn gesprekspartner een bepaald woord gebruikt, herken jij dat? Maar dan blijkt later dat dat helemaaaaaal niet zo is. Ik betrap mezelf er soms op dat we het dan over zeer uiteenlopende zaken hebben. Bijvoorbeeld het woord ‘administratie’. Ik denk daarbij aan facturen inboeken, maar misschien bedoel jij wel telefoontjes plegen en bedoelt jouw werkgever wel het invullen van het zorgpad.

 

“Het wil maar niet lukken om regelmaat te vinden in het bijhouden van mijn dossiers: mijn streven is om dit tijdens mijn werkdag te doen maar door tijdgebrek komt het er vaak op neer dat ik het thuis doe. Eigenlijk wil ik dit helemaal niet.”

 

Is dit voor jou ook herkenbaar? Zo ja, dan hoor ik graag waarmee precies?

Wat versta jij precies onder het “bijhouden van mijn dossier”?

Wat lukt precies niet gedurende de dag?

Als ik dit precies weet, dan kan ik hier in een volgende blog duidelijker antwoord op geven. Dus wees specifiek in je antwoorden onderaan in je reactie. Want ‘je dossier’ is al een zeer grote verzameling van acties.

Voor de volgende blog…

geef ik je een vragenvuur als afsluiter, zodat ik de tips beter kan afstemmen op wat jij precies, maar dan ook echt heel precies bedoelt.

Denk aan deze vragen als je je reactie onder deze blog plaatst:

  • Wat versta jij onder bijhouden van je dossiers?
  • Wat versta jij onder evalueren van je dossiers?
  • Welke verslagen wil jij schrijven in de beschikbare tijd?
  • Wat is de beschikbare tijd voor jou?
  • Wat aan doelen stellen lukt niet binnen de behandeling?
  • Wat aan doelen bijstellen lukt niet binnen de behandeling?
  • Wat bedoel je met ‘op tijd alles gedocumenteerd’ hebben?
  • Wat bedoel je met ‘alles’ als je zegt ‘nooit alles af te hebben’?
  • Wat bedoel je met alle ‘administratie’ volgens de regels van de NVLF?
  • Wat aan het maken van verslagen kost veel tijd?
  • Wat versta jij onder het ‘bijwerken van je dossiers’?
  • Wat versta jij onder ‘administratie bijhouden’ als je daar thuis mee bezig bent?

Als dank voor je reactie krijg je van mij het excelbestand ‘Toepassen Richtlijn Dossiervorming’.

 

En dan nog 1 laatste vraag:

Wil jij de LogoFlow 1X per maand ontvangen of liever 1X per 2 weken? Ik hoor graag in welke frequentie je antwoorden zou willen ontvangen op ingezonden vraagstukken en oplossingen voor frustraties van de dag. (Meeste stemmen gelden)

 

De weg naar succes, begint met de eerste stap.

 

Zo gezegd, zo gedaan

 

27 antwoorden
  1. Colette Flecken
    Colette Flecken zegt:

    Wat een goede tips in de Logo-Flow zeg! Ik ben er blij mee en wil er zeker meer gaan ontvangen 🙂
    1x per 14 dagen zou geweldig zijn maar als dit voor jou niet haalbaar is, is 1x in de maand ook goed. Aan sommige simpele tips heb ik zelf nog niet gedacht. Bijvoorbeeld die tip over het plannen van een evaluatie door een journaal aan te maken op een bepaalde datum..
    Bedankt en ga zo door 😉

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Colette,

      Dank je voor je complimenten. Ik vind het fijn om te kunnen helpen en inspireren. Soms is het ook makkelijker om van een afstand handige tips te zien dan als je er middenin zit. Dat merk ik op meer plaatsen in het leven 😉

      Ik ben benieuwd of de andere lezers ook 1x per 2 weken willen, dan wil ik dat zeker gaan doen.

      Had jij verder nog antwoorden op de andere vragen? Zodat ik de volgende blog preciezer antwoord kan geven op de knelpunten rondom de administratie bijhouden?

      Nogmaals bedankt en tot de volgende blog!
      Niña

      Beantwoorden
  2. Maud
    Maud zegt:

    Een tijdje geleden de cursus audit proof gevolgd. Ninã heeft veel bruikbare tips gegeven waarmee ik ook daadwerkelijk aan de slag kan gaan. Ik ben direct gaan implementeren! Er zit een duidelijke structuur in haar stappen. Een goed uitleg en een zeer interessante cursus. Zeker van meerwaarde bij de administratieve taken van de logopedist.

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Maud,

      Dank je voor je complimenten over mijn training! Ben blij te horen dat je lekker bezig bent met implementeren!.

      Heb je misschien nog even tijd om antwoord te geven op een aantal van deze vragen? Dan kan ik mijn volgende blog daarop schrijven:
      Wat versta jij onder bijhouden van je dossiers?
      Wat versta jij onder evalueren van je dossiers?
      Welke verslagen wil jij schrijven in de beschikbare tijd?
      Wat is de beschikbare tijd voor jou?
      Wat aan doelen stellen lukt niet binnen de behandeling?
      Wat aan doelen bijstellen lukt niet binnen de behandeling?
      Wat bedoel je met ‘op tijd alles gedocumenteerd’ hebben?
      Wat bedoel je met ‘alles’ als je zegt ‘nooit alles af te hebben’?
      Wat bedoel je met alle ‘administratie’ volgens de regels van de NVLF?
      Wat aan het maken van verslagen kost veel tijd?
      Wat versta jij onder het ‘bijwerken van je dossiers’?
      Wat versta jij onder ‘administratie bijhouden’ als je daar thuis mee bezig bent?

      Alvast bedankt!
      Niña

      Beantwoorden
  3. Natascha
    Natascha zegt:

    Bedankt voor alle goede tips in deze LogoFlow. Soms kan het eigenlijk zo simpel zijn, maar denk je er toch niet aan zoals het plannen van de evaluatie in het journaal. Ik maak meestal een to-do lijstje aan het begin van de dag, maar ga eens uitproberen of het aan het eind van de dag beter werkt. Ik zou de LogoFlow, als het kan, ook graag 1 x per 2 weken ontvangen.

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Natascha,

      Bedankt voor je complimenten. Ik probeer de tips ook zo praktisch mogelijk aan te reiken.
      Heb je misschien nog even tijd om antwoord te geven op een aantal van deze vragen? Dan kan ik mijn volgende blog daarop schrijven:
      Wat versta jij onder bijhouden van je dossiers?
      Wat versta jij onder evalueren van je dossiers?
      Welke verslagen wil jij schrijven in de beschikbare tijd?
      Wat is de beschikbare tijd voor jou?
      Wat aan doelen stellen lukt niet binnen de behandeling?
      Wat aan doelen bijstellen lukt niet binnen de behandeling?
      Wat bedoel je met ‘op tijd alles gedocumenteerd’ hebben?
      Wat bedoel je met ‘alles’ als je zegt ‘nooit alles af te hebben’?
      Wat bedoel je met alle ‘administratie’ volgens de regels van de NVLF?
      Wat aan het maken van verslagen kost veel tijd?
      Wat versta jij onder het ‘bijwerken van je dossiers’?
      Wat versta jij onder ‘administratie bijhouden’ als je daar thuis mee bezig bent?

      Alvast bedankt!
      Niña

      Beantwoorden
  4. Leontine Elbers-Savert
    Leontine Elbers-Savert zegt:

    Hoi Nina, wat een supertip, om al gelijk in je agenda de halfjaarlijkse evaluatie en het tussenverslag te plannen. Ik ben het gelijk gaan doen.
    Dat is net iets betrouwbaarder dan het exceldocument dat ik al heb, want dat vergeet ik weleens aan te passen….

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Leontine,

      Leuk kan zo’n tip zijn he?
      Heb je misschien nog even tijd om antwoord te geven op een aantal van deze vragen? Dan kan ik mijn volgende blog daarop schrijven:
      Wat versta jij onder bijhouden van je dossiers?
      Wat versta jij onder evalueren van je dossiers?
      Welke verslagen wil jij schrijven in de beschikbare tijd?
      Wat is de beschikbare tijd voor jou?
      Wat aan doelen stellen lukt niet binnen de behandeling?
      Wat aan doelen bijstellen lukt niet binnen de behandeling?
      Wat bedoel je met ‘op tijd alles gedocumenteerd’ hebben?
      Wat bedoel je met ‘alles’ als je zegt ‘nooit alles af te hebben’?
      Wat bedoel je met alle ‘administratie’ volgens de regels van de NVLF?
      Wat aan het maken van verslagen kost veel tijd?
      Wat versta jij onder het ‘bijwerken van je dossiers’?
      Wat versta jij onder ‘administratie bijhouden’ als je daar thuis mee bezig bent?

      Alvast bedankt!
      Niña

      Beantwoorden
  5. Iris Holtzhuizer
    Iris Holtzhuizer zegt:

    Wat een fijne blog met interessante tips. Wij hebben met de praktijk jouw basis cursus gedaan in maart dit jaar een sindsdien is er veel veranderd.
    Onder het bijhouden van dossiers bedoel ik het hele dossier van begin tot eind met evaluaties en correspondentie.
    Wat versta jij onder evalueren van je dossiers? Evalueren van je hoofddoelen op datum X maar ook wekelijks evalueren of de behandeldoelen nog psssen en deze zondig bijstellen.
    Welke verslagen wil jij schrijven in de beschikbare tijd? Welke beschikbare tijd bedoel je hiermee? . Het liefst schrijf ik een behsndelverslag/journaal waar de cliënt bij is en dan hardop verwoorden wat ik schrijf zodat ze nogmaals meekrijgen wat je waarom doet en welk huiswerk er is meegegeven. Verslagen in de vorm van brieven gaan buiten de behandeling om een kosten teveel tijd. Ik vind sowieso de term verslag verwarrend. Ik gebruik deze voor een brief of correspondentie naar buiten maar vaak wordt ook daarmee de notitie van de behandeling bedoeld.
    Wat is de beschikbare tijd voor jou? Tja. . Lastig. Ligt aan het aantal afmeldingen en inderdaad tijdindeling. Het blijven focussen is hierbij zeer belangrijk. Er is vaak best wel wat tijd, maar wordt ook wel opgeslokt door afleiding en teveel tegelijkertijd willen doen.
    Wat aan doelen stellen lukt niet binnen de behandeling? Bedel je hiermee te behandeldoelen? Want ik bereid structureel te veel voor en wil teveel meegeven. Hierdoor loop ik bijna altijd uit en heb je nog je doelens niet behaald.
    Wat aan doelen bijstellen lukt niet binnen de behandeling? Dit lukt meestal wel.
    Wat bedoel je met ‘op tijd alles gedocumenteerd’ hebben? Deadlines van evalueren hoofddoel, eind en tussenverslag op tijd en behandel verslag/ journaal aan het eind vd dag compleet.
    Wat bedoel je met ‘alles’ als je zegt ‘nooit alles af te : echt alles inclusief de to do list met lange termijn ‘toch do’s’. Niet handig want daardoor heb je altijd het gevoel niet klaar te zijn.
    Wat bedoel je met alle ‘administratie’ volgens de regels van de NVLF? Eisen dossiervorming en praktijkvoering
    Wat aan het maken van verslagen kost veel tijd? Bedoel je verslagen vuur extern of behsndelverdlag/journaal/notitie. Ik interpreteer verslagen voor extern (brief/correspondentie). Het benoemen van het beloop en bijzonderheden, daarvoor moet ik toch alle behandel notities erbij halen. Ook de vraag hoe uitgebreid moet info naar een huisarts. De rest wordt automatisch uit het dossier gehaald.
    Wat versta jij onder het ‘bijwerken van je dossiers’? Behandelnotities van de dag noteren, testen uitwerken en conclusie noteren en consequenties voor behandelplan, scannen en documenten opbergen.
    Wat versta jij onder ‘administratie bijhouden’ als je daar thuis mee bezig bent? Dat stijgt boven het dossier uit dus declareren, boekhouding, mails, materiaal bestellen, contacten, website, Pr etc

    Beantwoorden
  6. Marga
    Marga zegt:

    Hoi Niña,

    Je blog geeft mij inspiratie om het veranderen van het vaste patroon voort te zetten.
    De cursus van vandaag was ook weer erg praktisch. Bedankt daarvoor.

    1x per maand de LogoFlow ontvangen is genoeg voor mij.

    Groeten,
    Marga

    Ik zal eens kijken of ik wat vragen kan beantwoorden
    Wat versta jij onder bijhouden van je dossiers?
    Het invullen van het zorgpad. Anamnese vul ik met de cliënt in. Maar het stuk onderzoek en de analyse wil ik wel eens vergeten omdat ik na het schrijven van het verslag enthousiast ga behandelen. Dit raakt dan op de achtergrond.

    Wat bedoel je met ‘alles’ als je zegt ‘nooit alles af te hebben’?
    Ik heb ook wel eens het gevoel dat het nooit klaar is. Ik hoop dat de sheet hier zichtbaarheid in gaat geven zodat ik ook zie wat wel al gedaan is.

    Beantwoorden
  7. Jolanda van Eikeren
    Jolanda van Eikeren zegt:

    Hoi NIna,
    Dank voor het delen van je ervaringen en tips en ideeën! Heel fijn. Bij dezen deel ik mijn ervaring o.a. met jou door het beantwoorden van je vragen.

    Wat versta jij onder bijhouden van je dossiers?
    Behandeljournalen op orde, metingen ingevoerd, tussentijdse evaluaties op tijd uitgevoerd, jaarlijks behandelverslag en bij afsluiten therapie eindverslag op tijd gemaakt.
    Wat versta jij onder evalueren van je dossiers?
    De (halfjaarlijkse) tussentijdse evaluaties en de eindevaluatie bij afsluiten therapie
    Welke verslagen wil jij schrijven in de beschikbare tijd?
    Verslag na anamnese en onderzoek, tussentijdse verslagen (na herhalingsonderzoek en/of jaarlijks)
    Wat is de beschikbare tijd voor jou?
    Op dit moment de tijd die niet ingevuld wordt tussen de behandelingen in en de middagen dat ik niet tot laat werk. Tevens de weekenden.
    Wat aan doelen stellen lukt niet binnen de behandeling?
    Wat aan doelen bijstellen lukt niet binnen de behandeling?
    Deze vragen zijn voor mij niet duidelijk
    Wat bedoel je met ‘op tijd alles gedocumenteerd’ hebben?
    Binnen de gestelde termijnen: halfjaarlijks evalueren en jaarlijks een verslag.
    Wat bedoel je met ‘alles’ als je zegt ‘nooit alles af te hebben’?
    Er ligt altijd wel een dossier wat niet op tijd gelukt is en vaak wel meer dan 1.
    Wat bedoel je met alle ‘administratie’ volgens de regels van de NVLF?
    Dit is voor mij de eisen die er liggen om de kwaliteitstoets (opnieuw) te behalden
    Wat aan het maken van verslagen kost veel tijd?
    Een verslag maken lukt niet altijd binnen een half uur.
    Wat versta jij onder het ‘bijwerken van je dossiers’?
    Wat versta jij onder ‘administratie bijhouden’ als je daar thuis mee bezig bent?

    Beantwoorden
  8. Caroline Bouwmeester
    Caroline Bouwmeester zegt:

    Niña, nogmaals dank voor je verhelderende uitleg tijdens de training dossiervorming en praktijkvoering!

    Het duizelt me wel een beetje als ik er aan denk wat ik allemaal (anders) moet gaan doen….lijkt me het verstandigst om eerst een meer-weken plan te maken zodat ik niet tegen 1 grote berg maar tegen een heleboel molshopen op zit te kijken 😉
    Ik hoop daarvoor jouw handige Excel bestand te kunnen gebruiken!

    Voor mij het belangrijkste struikelblok: TIJD
    *Het lukt mij maar niet om de dossiers tijdens mijn werkdagen helemaal bij te houden.
    Ik streef ernaar om in ieder geval het behandeljournaal tijdens of gelijk na de behandeling in te vullen maar eigenlijk zou ik ook de rest van de dossiers tijdens ‘werktijd’ (lees: in de praktijk) in te vullen (anamnese, hoofddoelen, stappenplannen..)
    Ook het maken van een jaarverslag en een eindverslag zou toch moeten lukken als er een goed format in je administratieprogramma staat…??!

    Je leest het al… ik ben er nog niet uit hoe ik alles wat je hebt aangereikt kan gaan toepassen… Wordt vervolgd!

    Groetjes, Caroline

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Caroline

      Het is heel herkenbaar wat je schrijft! Heb je de blog “Teveel te doen, te weinig tijd” gelezen, daar staan ook tips in hoe je het beste alles in je tijd kan plannen. Lees die even en laat me dan onderaan die blog even weten waar je nog meer behoefte aan hebt.

      Ook Aflevering 2 bevat tips over hoe je het beste je evaluaties en dergelijke kan plannen. Ook daar kan je wat ideetjes uit halen en mij onder de blog laten weten wat je nog mist, dan doe ik in de volgende bloggen mijn best daar weer antwoorden aan te geven.

      Een meer-weken plan is sowieso een goed begin om alles even te ordenen zodat niet alles tegelijk hoeft en het je gaat duizelen.
      Als je meer tips nodig hebt, na het lezen van de andere blogs, dan lees ik dat weer in je reacties.

      Succes! Je weet het he! De weg naar succes begint met de eerste stap!
      Niña

      Beantwoorden
  9. Tessa
    Tessa zegt:

    Hoi Niña,

    Een tijdje geleden heb jij bij ons de cursus gegeven. Ik ben met jouw tips aan de slag gegaan. Onder het bijhouden van dossiers versta ik het invullen van het zorgpad (incl. doelen doelen stellen en evalueren), het notuleren van de behandelingen in het behandeljournaal en het schrijven van jaarlijkse verslagen aan huisartsen. Ik ‘spaar’ mijn administratietijd op om dit verslag te schrijven. Door het volgen van een format ben ik per verslag ‘slechts’ een half uur kwijt. Ik vind met name het kort samenvatten van het gedane in de behandelperiode lastig. In de overige tijd die ik opspaar, werk ik mijn dossiers bij. Echter lukt dit vaak niet in de beschikbare tijd, waardoor ik een deel in mijn eigen tijd doe. Ook voer ik regelmatig overleg met leraren en zorgcordinatoren in mijn eigen tijd.

    Beantwoorden
  10. Kyra
    Kyra zegt:

    Hoi Niña,

    Afgelopen vrijdag de cursus gevolgd en direct aan de slag gegaan. Het was allemaal erg verhelderend! Dank je wel!
    Samen met jouw mooie overzicht lukt het me vast om alles nu goed op orde te krijgen! Nogmaals, dank je wel!

    groetjes Kyra

    Beantwoorden
  11. Zarah Jilsink
    Zarah Jilsink zegt:

    Vorige week je cursus gevolgd, erg verhelderend en duidelijk! Samen met je digitale overzicht hoop ik alles goed op orde te krijgen!

    Groetjes, Zarah

    Beantwoorden
  12. Lianne
    Lianne zegt:

    Hoi Niña,

    Ook dit zijn handige tips, dankjewel! Het excelbestand lijkt me een fijne toevoeging om alles goed bij te kunnen houden.

    Groetjes,
    Lianne

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *