In mijn vorige blogs over EBP ging het over het formuleren van een PICO-vraag en het zoeken naar bewijs voor je PICO-vraag. In deze blog wil ik inzoomen op de laatste twee stappen van de EBP cyclus: het beoordelen van je gevonden bewijs en het formuleren van je conclusie. Kortom de oplossing voor je vraagstuk is in zicht!

Reminder: de stappen van EBP

Om EBP in praktijk te brengen, zijn er een paar stappen die je kunt doorlopen om uiteindelijk bij de oplossing van jouw vraag/probleem terecht te komen:

  1. Beschrijven van je casus
  2. Formuleer een PICO-vraag
  3. Bedenk zoektermen
  4. Op zoek in databanken
  5. Beoordeel je artikel(en)
  6. Formuleer je conclusie

In deze blog wil ik vooral ingaan op stap 5 en 6, het bedenken van zoektermen en op zoek gaan naar bewijs!

Stap 5: Het beoordelen van je artikelen

In mijn vorige blog had ik het al even over het vinden van het beste bewijs. Het beste en meest waardevolle bewijs zijn systematisch reviews en richtlijnen. De vraag is alleen heb je daadwerkelijk zo’n bewijsstuk in handen of is het toch van iets mindere kwaliteit?

Om tot een betrouwbare conclusie te kunnen komen is het namelijk van belang om de mate van bewijssterkte te bepalen. In tabel 1 staat een indeling, waarbij A1 wordt beschouwd als het hoogste bewijs en D als het laagste bewijs. Een Richtlijn is gebaseerd op verschillende onderzoeken en kun je ook zien als een A1 bewijs.


Leuk, zo’n handige tabel maar is het echt nodig om dit helemaal uit te pluizen bij een EBP- vraagstuk? Nee, maar het geeft je wel een goed idee van de bewijssterkte van je gevonden artikelen. Mocht je alleen een casus beschrijving kunnen vinden of een mening van andere logopedisten, dan weet je dat de bewijssterkte laag is en ligt er misschien een kans om hier mee onderzoek naar te doen!

Andersom kan het natuurlijk ook, je vindt een goed artikel passend bij jouw vraagstuk en hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden maar kan het meteen toepassen in praktijk.

Waarom is bewijssterkte belangrijk?

Het bepalen van de bewijssterkte van je gevonden artikelen is belangrijk om een conclusie te kunnen trekken. Wanneer je een richtlijn hebt gevonden, is dit de manier waarop gewerkt wordt binnen jouw vraagstuk. Wanneer je allerlei verschillende artikelen vindt, met een bewijssterkte van bijvoorbeeld B en C kun je concluderen dat er nog weinig over bekend is. Dit is goed mogelijk omdat wetenschappelijk onderzoek in Nederland m.b.t. logopedie nog in de kinderschoenen staat. Je bewijssterkte is dus belangrijk om de sterkte van je conclusie te bepalen. Het bewijs wat je gevonden hebt, is aangetoond bij een systematisch review of een richtlijn. Heb je alleen een mening van deskundigen gevonden, dan is je conclusie minder sterk.

Stap 6: formuleren van je conclusie

Wanneer je bewijssterkte van je artikel duidelijk is, kun je conclusies gaan trekken. Kortom wat ga je toepassen in praktijk, wat een bijdrage levert aan het welzijn van je cliënt en welke bewijsstukken heb je hiervoor gevonden?

Bij het trekken van je conclusie staat de belangrijkste informatie van je artikel in de samenvatting, theoretisch kader en de resultaten. Hier wordt de kern van het onderzoek in beschreven. De methodebeschrijving heb je echter nodig om de mate van de bewijssterkte te bepalen. Veel succes bij het formuleren en toepassen van je conclusie in  praktijk!

Hoe pak jij het aan?

Je bent er! Je kan nu de EBP cyclus doorlopen en al jouw logopedische vraagstukken oplossen.  De werkelijkheid is wel, dat er volgens mij meerdere wegen naar een oplossing leiden. Ik ben daarom benieuwd hoe jij het aanpakt!

Wat doe je als je vastloopt bij een cliënt? Zou je de cyclus gebruiken of eerst bij collega’s te rade gaan?

Laat het me weten in de comments, zodat ik hier in mijn volgende blogs aandacht aan kan besteden.

Enthousiast geworden op auditproof en EBP-proof aan de slag te gaan tijdens je werk? Neem dan contact op met “Zo gezegd, zo gedaan’ voor meer informatie en trainingen.

Ps.

In mijn volgende blogreeks wil ik ingaan op EBP versus practice based en ben ik op zoek naar de meest gebruikte spellen binnen de logopedie. Laat in je comment achter wat jouw favoriete logopediespel is!

De weg naar succes, begint met de eerste stap.

Zo gezegd, zo gedaan

 

Literatuur:

Kalf, H., & Beer, J. d. (2011). Evidence- Based logopedie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

 

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *