Je zal wel denken, wat voor titel is dat? Een blog vol vragen? Aan wie? Aan mij? Van jou? Van wie voor wie? Het begint lekker…

Deze blog vol vragen is bedoeld om erachter te komen hoe ik jou deze komende periode in 2019 via deze weg kan ondersteunen.

WANT…

23 augustus 2017 heb ik een blog geschreven waarbij ik je een cadeautje beloofde, als je voor mij wat vragen zou beantwoorden, sommigen hebben dat jaar ook een enquête ingevuld met waar je allemaal als logopedist tegenaan loopt.

Ik heb jouw antwoorden gebruikt om de blogs te schrijven in 2017 en 2018. Op deze manier kan ik zoveel mogelijk aansluiten bij jouw behoeftes.

2019

Het is inmiddels januari 2019 en ik wil graag nogmaals aan je vragen wat vragen te beantwoorden. Misschien zijn er zaken verandert, omdat je inzichten en werkwijzen zijn veranderd. Ik hoop het tenminste.

Ik ben alle vragen uit de enquête en de blog langsgelopen ter controle of ik alles heb beantwoord in mijn blogs. Om hier zeker van te zijn heb ik een compilatie gemaakt van alle vragen en deze tot een Q&A Tips document gemaakt.

Als je de vragen beantwoordt bij “Waar loop jij tegenaan?”, dan ontvang je de Q&A Tips.

Ik zal hier alvast een tipje van de sluier lichten en nemen we een kijkje naar de Q&A Tips om je een beetje lekker nieuwsgierig te maken:

 

DUS… om weer terug te komen op mijn vragen.

Waar loop jij tegen aan?

Na een periode waarin je geen blogs meer hebt kunnen lezen vanwege mijn verlof, sta ik weer te popelen je te ondersteunen waar het kan en/of nodig is.

DUS….

Waar heb je nu het liefst ondersteuning?

  • Wil je meer weten over ICF in je dossiervorming? Het kan namelijk heel gemakkelijk en let op, de ICF bij de anamnese is weldegelijk een andere als die bij het onderzoek. Ik heb ook een leuk cadeautje gemaakt voor de ICF in de anamnese, dat blijft nog even een verrassing. Dus die hou je nog tegoed mocht je interesse hebben in meer informatie over de ICF.
  • Wil je meer tips en tricks voor het vlotter invullen van je zorgpad? Tips voor het sneller schrijven van verslagen?
  • Wil je tips en adviezen over de organisatie van de praktijk? Welke documenten heb je nodig en wanneer is het goed. Of wil je liever een kant en klare oplossing?
  • Hoor je graag ervaringsverhalen van collega’s over hun voorbereiding en ervaringen rondom de audit?
  • Heb jij zelf ideeën of vragen waar je graag een oplossing voor wilt? Het kan van alles zijn.

Maar wat vooral belangrijk is, is dat JIJ er wat aan hebt.

Graag lees ik de antwoorden op deze bovenstaande vragen onder deze blog, dan ontvang je het hele Q&A Tips document.

Wat kan jij halen?

Zoals beloofd, is dit een blog vol vragen. Ik heb er nog een paar voor je. Deze vragen zijn bedoeld om je te triggeren in waar ik je mee kan helpen, wat kan je bij mij allemaal halen? Dit is het aanbod waaruit jij bij mij kan halen

Binnenkort de nieuwe training Timemanagement voor Logopedisten.

 

Ik zie je graag bij een van de trainingen of workshops en ik lees graag je antwoorden zodat 1) jij het cadeautje Q&A Tips kan ontvangen en 2) jij kan blijven genieten van deze blog bordenvol waardevolle informatie afgestemd op jouw behoeftes.

KNALLER INCOMPANY AANBIEDING

 

Dan wil ik nog even afsluiten met een knaller van een aanbieding, die zomaar een paar honderd euro kan schelen…

 

  • Wil jij een incompany training voor jouw team volgen in Rotterdam?
  • Wil je het liever op locatie met als verschil de reiskosten (tijd en km)?

 

Pakket 1 bied ik aan van €2290 voor €1500 en Pakket 2 van €3290 voor €2500.
Nieuwsgierig naar de voorwaarden?
Mail dan snel: info@zogezegd-zogedaan.nl

 

Een blog vol met antwoorden op jouw vragen? Zo gezegd, zo gedaan !!!

25 antwoorden
  1. Jolanda van Eikeren
    Jolanda van Eikeren zegt:

    Hoi Nina

    Ik loop er vooral tegenaan dat ik te weinig tijd heb voor het bijhouden van de dossiers in de werkdagen.
    Ik heb bijv. in december heel veel behandelingen afgesloten. Patiënten wilden nog graag een controle maar niet in het nieuwe jaar ivm het eigen risico. Dan ligt er ineens zoveel administratie: afsluiten dossiers en verslaggeving.
    Het blijft me toch wel veel tijd kosten om alles bij te houden en met een heel volle praktijk (luxe probleem :)) is er soms geen tijd in de normale werkdagen: dus weekend!

    Groeten
    Jolanda

    Beantwoorden
  2. Hanna
    Hanna zegt:

    Hallo Nina,

    Graag beantwoord ik je vraag:
    – Ik vind het lastig om het TOS richtlijnformulier in het administratieve programma in te vullen. Dit sluit aan op de algemenere vraag: Hoe pas je de richtlijnen toe in je dossiers?
    – Hoe houd je als praktijkhoudster het overzicht over a) administratieve deel en b) het cliëntgebonden werken?
    – Voor mijn gevoel blijf ik de dossiers controleren of ik alles correct heb ingevuld. Heb je tips en trucks om het zorgpad vlotter in te vullen + vastleggen dat het in orde is voor de kwaliteitstoets? (vaak verschijnt er wel een vinkje dat er iets in het vakje staat, maar inhoudelijk wil ik ook graag dat het klopt)
    – Wat betreft de organisatie van de praktijk ben ik zeer benieuwd of mijn overzicht van documenten volledig is. Een overzicht van wat je op papier moet noteren en aanpassen (op welke momenten) met betrekking tot de wetgeving zou ik fijn vinden. Dit gaat niet zozeer over de criteria van de kwaliteitstoets, maar om de gehele wet- en regelgeving.

    Ik hoop dat je mij dit jaar opnieuw inspireert en scherp houdt met je blogs over hoe ik zaken in de praktijk anders kan aanpakken!

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Hanna,

      Wat heb je dat goed en concreet geformuleerd! Dank je wel. Hier kan ik zeker wat mee.
      Heb jij de blog gelezen over de organisatie van de praktijk, daarin vertel ik dat ik samen met een logopedist en een vormgever een handboek heb geschreven waar alle nodige documenten in staan voor zowel de kwaliteitstoets als wet en regelgeving. Is dat misschien wat voor jou, om daar even op in te springen?

      Jij gebruikt MijnLogopedieDossier toch? De richtlijn TOS komt daar binnenkort in zodat je alle stappen duidelijk kan nemen. Dit is Roxy ook voornemens voor de andere richtlijnen. Welke zijn voor jullie het belangrijkst?

      Veel leesplezier met de Q&A tips.
      Niña

      Beantwoorden
      • Hanna
        Hanna zegt:

        Hoi Nina,

        Het blog over de organisatie van de praktijk zal ik eens bekijken, bedankt voor de tip!
        In de praktijk gebruiken we intramed als EPD.

        Groeten,
        Hanna

        Beantwoorden
        • Niña van Wermeskerken
          Niña van Wermeskerken zegt:

          Hoi Hanna,

          Volgens mij bij Intramed is er een knopje die je kan aanvinken voor de TOS richtlijn en komen er dan vragen extra bij. Kijk even of dat klopt.
          Als je wilt dat ik mee kijk, wil je dan screenshots naar mij mailen van de TOS, dan kijk ik of het compleet is en wat je nog meer waar kan noteren.

          Ik ga overigens een online video sessie maken per richtlijn.

          Groetjes en succesm
          Niña

          Beantwoorden
  3. Hanneke
    Hanneke zegt:

    Wil je meer weten over ICF in je dossiervorming? Kom maar op, ik wil dit graag toepassen, maar weet niet goed hoe.
    Wil je meer tips en tricks voor het vlotter invullen van je zorgpad? Ik heb hier inmiddels wel mijn eigen ideeën over. Ik ga het zorgpad overzichtelijker maken en meer gebruik maken van standaardteksten.
    Tips voor het sneller schrijven van verslagen? Ik probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van Sjablonen, zodat je er eigenlijk nog maar weinig aan hoeft te doen. Ik vind het wel lastig om dit op tijd te doen. De planning vind ik lastig.
    Wil je tips en adviezen over de organisatie van de praktijk? Ik wil graag een informatiemap in de wachtkamer, maar ik vind het lastig wat er precies in moet, daar zou ik graag een overzicht van willen.
    Hoor je graag ervaringsverhalen van collega’s over hun voorbereiding en ervaringen rondom de audit? Graag!
    Heb jij zelf ideeën of vragen waar je graag een oplossing voor wilt? Ik wil beter voor mezelf in de agenda / zorgpad hebben wanneer ik wat moet doen qua evaluatie of verslagen.

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Hanneke

      Dank je voor je antwoorden. Ik ga je meteen even een tip geven zodat je daarmee aan de slag kunt. Een oplossing voor wanneer je je evaluatie en verslagen moet doen, zodat je deze niet vergeet. Plan het letterlijk als behandeling alvast in je digitale agenda in je epd.
      Dan bij het overzicht van behandeljournalen zie je het aankomen, per kind specifiek.
      Zoals dit:
      1-12-2019 jaarverslag huisarts
      1-9-2019 evaluatie
      1-8-2019 afnemen celf
      15-3-2019 uitgevoerde behandeling
      8-3-2019 uitgevoerde behandeling
      1-3-2019 nieuwe doelen

      Dit is handiger omdat je per kind dan meteen ziet wanneer wat moet. Wachten op een seintje van je epd werkt minder goed omdat dat altijd om een vervelend moment komt en een verzameling is, en je moet tijd inplannen om naar die lijst te gaan en deze door te spitten.

      Kan je voor nu even verder hiermee?
      Groetjes Niña

      Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Jose,

      De vragen waar jij nu antwoord op geeft, zij trainingen. Daar kan je op doorklikken en inschrijven mocht je dat willen.
      De vragen waar ik antwoord op wil voor de blog en jij voor het cadeautje, zijn bij Waar loop je tegenaan? Waar heb je nu het liefst ondersteuning?

      Ik zie je antwoorden graag!
      Niña

      Beantwoorden
  4. Jacobien
    Jacobien zegt:

    Hoi Nina,

    Informatie omtrent icf in dossiervorming is welkom, evenals tips en trics hoe ik mijn zorgpaden vlotter kan invullen. Ik haal altijd wel iets uit je blogs en producten, heel fijn!
    Sinds je vorige blog ben ik meer taken gaan plannen in mijn agenda, maar ik loop er tegenaan dat ik niet alle taken heb gedaan aan het einde van de dag zodat het zich toch weer opstapelt..
    Ik moet leren om betere tijdinschattingen te maken en andere dingen die tussendoor komen te negeren, dit is alleen makkelijker gezegd dan gedaan. Misschien heb jij hier ideeën over en tips voor?

    Groeten,
    Jacobien

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Jacobien,

      Dank je voor je antwoorden. Over vlotter invullen van je zorgpaden, heb je de blogs al gelezen: Te veel te doen, te weinig tijd en HOe houd ik mijn dossiers up to date aflevering 1 en 2?
      Wat goed dat je meer bent gaan plannen, dat is de eerste stap. Waar je nu tegenaan loopt is logisch omdat je namelijk nog niet weet hoe snel jij werkt. Daardoor stapelt het alsnog.
      Je kan dus komende week gaan inplannen en zet er een tijd achter, hoelang denk je bezig te zijn met die taak. Dan als je de taak doet, time jezelf en zet de echte tijd erbij. Zo krijg je meer zicht op je werktempo,
      mocht je meer willen doen met effectiever werken, in de mailing die je hebt gekregen van het jaarplan volgt nog een leuke aanbieding voor de workshop. Dan kunnen we er samen ook effectiever en persoonlijker aan werken.

      Tot de volgende blog!
      Niña

      Beantwoorden
  5. Joan Jansma
    Joan Jansma zegt:

    Hallo Nina, ik ben werkzaam op een SBO school en ben benieuwd naar hoe andere SBO logopedisten omgaan met de verslaglegging. Vanuit school is er geen speciaal administratieprogramma voor logopedie dus dat is toch anders dan in een praktijk. Ik heb ook geen idee op hoeveel scholen de logopedie inmiddels is wegbezuinigd. Of richt jij je alleen op de vrije vestiging?? groet Joan

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Joan,

      Ik begrijp wat je zegt, dank je wel voor het delen. Ik richt mij op iedere logopedist die mijn hulp wilt hebben. Ik werk uiteraard veel in de vrije vestiging maar ook word ik gevraagd bij de tweede lijns instellingen. Nog niet veel door schoollogopedisten, maar ik wil je graag ondersteunen waar ik dat kan.
      Wat ik in de wandelgangen heb gehoord als ik met schoollogopedisten (dan bedoel ik ook logopedisten in dienst van de school) spreek bij bv het congres, dat zij weinig aan dossiervorming en verslaglegging doen volgens de richtlijnen omdat deze niet worden gecontroleerd in hun sector.
      Sommigen vinden het alsnog belangrijk voor hun eigen overzicht en houden zich eraan. Anderen vullen het admin programma in van de school zo minimaal mogelijk omdat het veel tijd kost.
      Het is dus in de sector schoollogopedist wegens gebrek aan controle nog niet echt actueel. Ondanks dat de richtlijn dossiervorming voor ALLE logopedisten is bedoeld.

      Heb ik daarmee je vraag beantwoord?
      Wil je graag iets met je dossiervorming doen en weet je nog niet hoe en wat, neem dan even contact met mij op, dan bespreken we jouw wensen.

      Niña

      Beantwoorden
  6. Ayse
    Ayse zegt:

    Hoi Niña,

    Wat een fijne blog heb jij met tips en trucks. Het zou heel fijn zijn om natuurlijk tips te krijgen hoe je je dossiers inhoudelijk auditproof kan maken (diagnoses, zorgpad, behandeljournaals, verschil ICF anamnese en ICF onderzoek, SMART doelen( in de praktijk merk ik dat de meningen hierover nog verdeeld zijn).
    Tips voor het sneller schrijven van verslagen en invullen van behandeljournaals. Behandeljournaals schrijf ik wel uitgebreid.

    Verder zou ik net als Hanna ook willen weten hoe je het overzicht houdt over administratieve deel en clientgebonden werken. Ook zou ik meer willen weten over de wet en regelgeving.

    Beantwoorden
  7. Ans
    Ans zegt:

    Hoi Niña,
    Ik zo graag meer tips en tricks voor het vlotter invullen van het zorgpad. Het tabblad anamnese vul ik in tijdens het intakegesprek, maar na onderzoek zorgen dat alles er netjes in komt met ICF/logopedische diagnose en doelen kost me altijd veel tijd. We hebben standaard teksten onder de “loepjes” zitten, maar het is ook weer zoeken waar de test zit die ik nodig heb.
    Ook tips voor het sneller schrijven van verslagen zijn erg welkom. Ik ben denk ik de meeste tijd kwijt met het goed en bondig formuleren…

    Ben nieuwsgierig naar je tips!

    Groetjes,
    Ans

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Ans

      Dank je voor je verzoeken. Welk programma gebruik jij ook alweer? Want ik weet dat bij bijvoorbeeld Incura je de standaardteksten een nummer kan geven, waardoor ze bovenaan komen te staan. je kan ook overtollige teksten weggooien.
      Maak je al gebruik van formatten voor je verslagen?

      Groetjes Niña

      Beantwoorden
  8. Mirjam
    Mirjam zegt:

    Beste Nina,

    Hierbij een beantwoording van je vragen:
    1. Door het volgen van je workshop “Audit Proof”, een tijdje geleden, is me reeds veel duidelijk geworden en werk ik gestructureerder. Wat me opvalt is dat ieder zo zijn eigen anamnese- vragenlijst gebruikt. Toch zou ik een uniforme stoornisgerichte anamnesevragenlijst als prettig ervaren en hierdoor zou de ICF bij anamnese gerichter en vollediger kunnen worden ingevuld. De anamnesevragen kunnen geordend worden binnen de ICF . Een integratie binnen het ICT programma zou in de toekomst ook prettig zijn.

    2. Tips en tricks voor het vullen van het zorgpad en schrijven van verslagen blijven welkom. Op dit moment lukt het door het vaker hanteren van dezelfde stappen vaardiger te worden bij het invullen van het zorgpad. Hierdoor verloopt het schrijven van een verslag ook sneller. Het probleem blijft het gestructureerd afwerken van alle stappen binnen het zorgpad. Ik merk dat ik toch te snel wil gaan behandelen in de behandeltijd en het invullen van het zorgpad vaak buiten de behandeltijd plaatsvindt. Cliënten (vooral met kinderen) vinden het vreemd dat je blijkbaar tijdens de behandeling ook nog iets in de computer moet registreren.

    3. Tips en tricks voor de organisatie: Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van veranderingen m.b.t. het onderwerp organisatie. Bij de eerder gevolgde workshop is dit goed aan bod gekomen. Herinneren aan, opfrissen van gestelde kwalitetiseisen en vooral het op de hoogte blijven van nieuw gestelde eisen blijft van belang. Het zou fijn zijn als er een aan nieuwe kwaliteitseisen gekoppelde workshop is.

    4. Door de eerder gevolgde workshop kreeg ik een bevestiging van de aspecten die reeds goed gingen in de praktijk, maar ook een duw(tje) in de goede richting om zaken anders aan te pakken en om door te zetten om alles audit proof te registreren. Dit betrof vooral het formuleren van de hulpvraag, de diagnose, de hoofddoelen. Ik mis uniforme stoornisgerichte anamneselijsten (digitaal) die ik zelf in het systeem zou kunnen inbrengen. Doordat ik deze anamneselijsten vaker nog elders gespreid digitaal heb, of op papier invul verricht ik toch nog dubbel werk.

    5. Graag zou ik nog een oplossing willen vinden voor diverse uniforme anamneselijsten die ik kan invoegen in het systeem, waardoor deze informatie ook mee gaat naar de verslaglegging.

    Komt er in de toekomst nog een cursus richtlijnen (Parkinson, afasie, stotteren en taalontwikkeling)? Is het ook mogelijk om tegen betaling een werkboek betreffende de richtlijnen bij je bestellen?

    Tot slot: Bedankt voor je heldere kijk op de praktijkvoering en je hulp in het gestructureerd krijgen van de praktijk. Ik heb er reeds veel van geleerd.

    Met vriendelijke groet,

    Mirjam

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Wauw Mirjam! Lekker gestructureerd en duidelijk. Hier kan ik zeker mee aan de slag voor je.

      Even alvast een reactie. Punt 1, welk EPD heb jij?
      Punt 3, er is gedurende het jaar de update nieuwe criteria die je kan volgen, deze update ik zodra de nieuwste criteria er zijn. De eerst volgende datum is 1 maart, zie https://www.zogezegd-zogedaan.nl/update-nieuwe-criteria/

      Punt 5, je uniforme anamneselijsten, ik zal kijken of ik van zoveel mogelijk mensen hun anamneselijst mag ontvangen om deze auditproof en uniform te maken, als leiddraad. Dan kan ieder kiezen of ze het willen gebruiken. Dus bij deze, wil je je anamneses naar mij mailen?

      Ja er is al een cursus voor de richtlijnen, die zit in pakket 3 (dus dan zou je kunnen upgraden), maar ik zal alvast verklappen dat ik deze ook digitaal als online training wil gaan maken, zodat je deze los kan bekijken. Laat maar weten waar je interesse naar uitgaat.

      Super bezig Mirjam! Dank je.

      Beantwoorden
  9. Vera
    Vera zegt:

    Wij hebben met de praktijk in 2017 de cursus bij jou gevolgd, heel veel dingen passen we al goed toe en ik neem ook nog regelmatig het werkboek erbij voor bijvoorbeeld de logopedische diagnose etc. Heel erg handig! Ik merk dat tijdgebrek het grootste probleem is. Ik kan niet alles tijdens een behandeling bijwerken. Daardoor ben ik toch vaak in de avonduren of in het weekend bezig. Daarnaast mis ik zelf nog het overzicht in de praktijkvoering en hoe ik dat nou handig kan aanpakken.

    Met vriendelijke groet,

    Vera

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Vera,

      Leuk om van je te horen en dat jullie al goed uit de voeten kunnen met het geleerde. Welke zaken kan je niet bijwerken tijdens de behandeling? Dan kan ik daar specifieker op in gaan namelijk. Je wil natuurlijk thuis gewoon vrij zijn.
      Welk overzicht mis je in de praktijkvoering?

      Alvast bedankt voor je antwoorden!
      Niña

      Beantwoorden
  10. Chantal
    Chantal zegt:

    Hoi Nina,

    Ik merk dat t invullen vd zorgpaden me toch veel tijd blijft kosten. Vooral t gedeelte wat nog ingevuld moet worden na t afnemen vd anamnese. Tips hierbij zal altijd welkom.
    Ook ervaar ik dat ik veel tijd bezig ben met t schrijven van de tussenevaluaties. Heb je daarvoor nog tips?
    Ik word ook graag op de hoogte gehouden van nieuwe criteria.. misschien met een online training?

    Groetjes Chantal

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Chantal,

      bedankt voor je reactie! even wat wedervraagjes zodat ik specifieker kan zijn, vul jij niet de anamnese in tijdens de anamnese? En vul jij de tussenevaluatie niet in tijdens gesprek met ouders?
      De nieuwe criteria geeft ik maandag 1 maart in Rotterdam, zie https://www.zogezegd-zogedaan.nl/update-nieuwe-criteria/

      Er komt wel een Online Basistraining uit binnenkort, maar deze is niet bedoeld als update.

      Nogmaals bedankt voor je reactie en ik hoor nog graag even jouw antwoorden.
      Niña

      Beantwoorden
      • Chantal
        Chantal zegt:

        Hoi Nina,

        Ik probeer de anamnese inderdaad ook zoveel mogelijk in te vullen als de mensen aanwezig zijn. Maar daarna moet er nog onderzoek gedaan worden en ook deze resultaten moeten verwerkt worden in het zorgpad net zoals het maken van het hoofddoel en beschrijven van de tussenstappen. Tussenevaluaties schrijf ik eigenlijk altijd in eigen tijd. Ik noteer dan wat de nieuwe testresultaten zijn en zet deze af tegen de eerdere resultaten. Dan trek ik conclusies en beschrijf ik nog in het kort waar we de afgelopen periode vooral aan gewerkt hebben en hoe dat ging en waar we bv niet aan toe zijn gekomen (+ reden). Met ouders samen bespreek ik wel tijdens de behandeling/evaluatie hoe zij vinden dat het gaat en hoe zij het proces ervaren. Het doel en de tussenstappen, maak ik toch meestal weer in mijn eigen tijd (het doel moet immers smart zijn; moet ik soms wel even over nadenken 🙂 ).

        Net als wat een aantal mensen hiervoor schreven ben ik toch eigenlijk wel veel in de avonduren/ de weekenden aan het werk. Niet alleen voor het invullen van zorgpaden/ maken van tussenevaluaties etc, maar ook voor bv het uitzoeken hoe nu precies de richtlijn TOS nu precies werkt en wat er precies bedoeld wordt in Incura met te teksten die te voorschijn komen wanneer je de richtlijn TOS aanvinkt of voor het uitzoeken hoe het beste te werken met ‘met woorden in de weer’ (de viertakt) etc.

        Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *