Het meetbaar maken van je SMART hoofddoel blijft toch een dingetje… de ene zegt dat er geen meetinstrument in je doel mag, de ander zegt dat je de VAS moet gebruiken, weer iemand anders zegt dat je percentages moet gebruiken want dat is duidelijk meetbaar.

Maar… hoe moet dat nou?

In februari 2019 is er op deze blogpagina een boekrecensie geweest over SMART in de logopedie. In maart 2018 heb ik een blog geschreven over SMART hoofddoelen voor taal. 8 februari en 8 maart 2017 heeft gastblogger Marloes Siersema ook 2 blogs over SMART geschreven.

En toch… blijft het een dingetje…

 

SMART doelen

Een richtingaanwijzer om te gaan,

Geen stok om mee te slaan

Het nieuwe SMART = SCART

Oke, we gaan het anders aanvliegen. Het nieuwe SMART is vanaf nu SCART!

Ik vervang bij deze het woord Meetbaar door het woord Constateerbaar. En daarmee zijn alle discussies uit de wereld geholpen! Zo klaar met de blog!

Niet? Oke, ik zal wat meer uitleg geven.

M van Meetbaar wordt de C van Constateerbaar

Als je een doel stelt, wil je natuurlijk weten of je die behaald hebt, dus er moet iets zichtbaar worden zodat je dat kan constateren. Oh verrekt, daar heb je het woord al… constateren.

De nieuwe M, oftewel de C, vraagt van jou of je aanwijsbare zichtbaarheid wilt tonen van de verschillen tussen de beginsituatie en de nieuwe situatie. Voor de spelletjesjuffen onder ons: Het is eigenlijk een soort “zoek de verschillen”, je wilt kunnen constateren dat er een bepaalde vooruitgang is.

Daardoor is het van belang dat je noteert HOE je deze verschillen tussen beginsituatie en nieuwe situatie gaat constateren.

Het constateren hoeft dus niet met een meetinstrument te zijn. Het mag, maar is niet noodzakelijk.

Toetsgekte

Er zijn in 2014 en 2015 veel artikelen verschenen in het nieuws over de ‘Toetsgekte’ in Nederland, de zin en de onzin van toetsen. Natuurlijk ging dat over het onderwijs. Maar we kunnen heel gemakkelijk een lijntje trekken naar de zorg, specifieker nog naar de logopedie, want daar hebben we het tenslotte over.

Vraag jezelf eens het volgende af:

  • Is het noodzakelijk om elk half jaar je cliënt (bv lees: dat arme kind) weer bloot te stellen aan die testbatterij?
  • Is het noodzakelijk zoveel behandelingen te besteden aan deze testbatterij?
  • Of kan je het zorggeld beter besteden aan de daadwerkelijke behandeling van je cliënt?

Natuurlijk is het noodzakelijk om tussen de behandeling te peilen of je op de goede weg bent en of er sprake van vooruitgang is. Sterker nog het staat in de Richtlijn Dossiervorming dat er geëvalueerd moet worden. Dit kan heel goed geconstateerd worden, dit hoeft dus niet per se getoetst te worden.

Aard van je doel

Daarnaast maakt het je hoofddoelen ook anders van aard. Uhm… wat bedoel je daar dan mee? Nou, het volgende.

Als je meetbare doelen hebt, dan heb je vaak doelen op stoornisniveau zonder relatie naar de activiteiten- en participatieniveau.

Daarentegen als je constateerbare doelen maakt, kan dit op alle niveaus. Het is alleen een kwestie van OMdenken.

Laat je testbatterij eens staan en evalueer op een andere manier.

 

SMART is een methodiek of hulpmiddel; het is geen doel op zich!

(Lees: ook al voel dat soms wel zo 😉)

 

Mijn antwoord op SMART vragen is…

Ik ga de workshop SMART vernieuwen, zodat de SCART methode toegepast wordt:

HET NIEUWE SMART = SCART

DE praktische training voor het maken van logopedische doelen

  • Je gaat echt doen doen doen, oefenen oefenen oefenen met het maken van doelen voor alle stoornissen in je praktijk
  • Je krijgt voorbeelddoelen (ja ik val van mijn geloof) dus je kan spieken. Maar wat we vooral doen, is aan de slag gaan zodat jij zelf in staat bent om ze zelfstandig te formuleren
  • Dus praktische tools voor het maken van SCART doelen
  • HOE maak je je doelen constateerbaar
  • Lekker op de praktijk gericht.

Tipje van de sluier

Korte uitleg van SCART

S staat voor specifiek, zoals je gewend bent.

Dit wil zeggen, expliciet zijn in WAT je gaat bereiken. Het is verfijnen in plaats van spreken in algemeenheden.

Even een persoonlijk voorbeeldje:

Algemeen: Ik wil afvallen

Expliciet: Ik wil 12 kilo post-zwangerschapsgewicht kwijt! (Dat was niet meer een tipje maar en Tip van de sluier 😉 )

C staat voor constateerbaar. De afwijking waarmee we uit de bocht vliegen. Heerlijk bevrijdend!

Oftewel de aanwijsbare zichtbaarheid van het behaalde doel. Zoek de verschillen: benoem het oude en het nieuwe gedrag. Indicatoren waar je invloed op hebt.

A staat voor Aanvaardbaar.

Er is namelijk van jouw cliënt een commitment nodig. Je sluit een soort contractje af. Je hebt draagvlak nodig. Voorbeeld: Het is niet voldoende of ouders het willen, je cliëntje moet het ook willen.

R staat voor realistisch. Deze kennen jullie ook al.

Het doel moet haalbaar zijn. Dit is natuurlijk zeer subjectief. Houd vooral rekening met inspanning in verhouding met uitdaging of juist te hoge eisen.

T staat voor tijdsgebonden. Ook een oude bekende.

Dit wil zeggen binnen een gestelde tijd. Dus WANNEER:

  • Wanneer behaal je het doel?
  • Wanneer evalueer je het doel?
  • Wanneer rapporteer je over het doel?

 

Wil je 5 tips om met SCART aan de slag te gaan? Reageer dan op deze blog met een voorbeelddoel of -doelen uit jouw praktijk.

 

Ben je nieuwsgierig geworden naar de nieuwe workshop ‘Het nieuwe SMART = SCART’? Je krijgt EarlyBird korting als je nu boekt voor na de zomer.

 

Eenvoudig en snel SCART doelen stellen? Zo gezegd, zo gedaan!

16 antwoorden
  1. Jose Nijboer
    Jose Nijboer zegt:

    Fijn om te lezen: binnen 6 maanden is Nina 6 kilo dichterbij haar streefgewicht doordat zij wekelijk 15 minuten hardloopt, te meten met observatie middels de weegschaal.

    Logopedisch: binnen 6 maanden kan client een halve blz of 10 min voorlezen met een ontspannen stem en cotoabdominale ademhaling te meten ,et observatie door logopedist waardoor zij minder keelpijn heeft gedurende een werkdag (vas 5)

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Jose,

      Wat fijn dat je zelfs voor mij persoonlijk een SMART doel opstelt, haha. Hardlopen is voor mij nu nog een brug te ver, ik ga ‘lekker’ naar de sportschool.
      Dank je voor je doel! Je krijgt toegang tot de 5 tips en de earlybird kortingscode!

      Misschien tot ziens bij de nieuwe workshop Het Nieuwe SMART = SCART na de zomer 😉
      groetjes Niña

      Beantwoorden
  2. Jolanda van Eikeren
    Jolanda van Eikeren zegt:

    Hallo NIna,

    Ik ben het heel erg eens met je stelling dat je je behandelingen vooral moet inzetten rondom de hulpvraag en niet eindeloos testen.
    Natuurlijk zijn testen belangrijk om te constateren of er vooruitgang is en ook voor patiënt/cliënt geeft dit veel inzicht en soms ook weer meer motivatie als ze kunnen zien / horen dat ze vooruitgaan. Maar het moet niet zo zijn dat de testen een groot deel van de behandelsessies opslokken.

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Jolanda,

      Uiteraard is onderzoek ook een wezenlijk onderdeel van je logopedisch handelen, ik hoop wel dat dat goed overkomt. Het kan voornamelijk wat minder zodat er meer tijd wordt besteed aan het daadwerkelijk behandelen ipv testen.

      Wil jij de tips en de earlybird kortingscode ontvangen? Dan ontvang ik van jou graag nog een voorbeeld SMART doel uit jouw praktijk.

      Groetjes Niña

      Beantwoorden
  3. Esther
    Esther zegt:

    Over 5 maanden past cliënt een abdominale ademhaling toe en tijdens spreeksituaties (oefensituatie of spontane spraak in te vullen) een juiste adem-/stemkoppeling.

    Over 10 weken beheerst het kind de auditieve synthese voor 90% mkm / mmkm / mkmm/
    mmkmm woorden met / zonder visuele ondersteuning uit observatie tijdens de behandeling.

    Beantwoorden
  4. Rieta veldhuis
    Rieta veldhuis zegt:

    Na 6 maanden spreekt client de R zowel enkelvoudig als in clusters voor 90% juist uit tijdens spontane spraak, gemeten door observatie en navraag bij ouders

    Beantwoorden
  5. Wilma van Es
    Wilma van Es zegt:

    Over 6 maanden beheerst x “de doelklank” op klank- woord- en zinsniveau initiaal enkelvoudig.
    Dit gemeten met NAO compleet, waarbij een score behaald wordt van 8o% of meer op de initiale enkelvoudige klanken.

    Beantwoorden
  6. Natascha
    Natascha zegt:

    Hallo Nina,

    Ik heb deze geformuleerd. Binnen zes maanden kan … de /r/ correct articuleren waardoor hij zelfverzekerder is wanneer hij woorden met een /r/ moet uitspreken. Dit wordt gemeten middels observatie waarbij … de /r/ voor 80% goed uitspreekt tijdens het formuleren van tien zinnen bij een vertelplaat.
    Is het ook voldoende als je zegt dit wordt gemeten door observatie tijdens de behandeling? Of moet je zeggen hoe en waarmee je dat doet? Het lijkt een beetje kunstmatig om dit zo te doen terwijl je, zeker in het geval van bijvoorbeeld alleen een /r/, al tijdens de behandeling al hoort of het wel of niet goed gaat.

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Natascha,

      Dank je voor je SMART doel. Ja het is wel de bedoeling dat je aangeeft bij een observatie wat en hoe je observeert en wanneer de observatie als correct wordt gezien. Dus het kan natuurlijk wel tijdens de behandeling, maar wanneer keur jij het goed. En als jij uitvalt en iemand in jouw plaats de evaluatie moet doen, weten zij dan precies wanneer jij het goed gekeurd zou hebben.
      De duidelijkheid van je doelen heeft niet alleen met de de duidelijkheid van jouw therapie te maken en de richting voor de cliënt maar ook een stukje continuïteit.

      Groetjes Niña

      Beantwoorden
  7. Marleen
    Marleen zegt:

    Binnen 6 maanden is de woordenschat van .. op een acceptabel niveau, gemeten met de CELF-4-NL, waardoor hij zich voldoende uit kan drukken naar zijn omgeving….

    Beantwoorden
  8. Nicole Suylen
    Nicole Suylen zegt:

    Hoi Niña,

    Hier is een SMART doel uit mijn praktijk:
    Binnen 3 maanden is de benauwdheid, de kortademigheid, de constante spanning in de borst, het vele kuchen en schrapen afgenomen gemeten met de Nijmeegse Hyperventilatievragenlijst score ≤ 17 waardoor hij niet meer naar adem hapt tijdens het spreken.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *