Evalueren

Evalueren: wanneer & hoe?

 

Nog de beste wensen voor 2018!

Het is alweer tijd om aan het werk te gaan. We starten met aflevering 2 van “Hoe houd je je dossiers up to date?”

In de vorige blog heb ik een aantal vragen gesteld om te verhelderen waar het knelpunt zit voor jou in de praktijk. Ik heb van een aantal collega’s verduidelijkende antwoorden gekregen. Hartelijk dank daarvoor.

Het onderwerp voor deze aflevering is het evalueren van de behandeling. Dit is hoe het knelpunt is verwoord: “Evalueren van je hoofddoelen op datum X maar ook wekelijks evalueren of de behandeldoelen nog passen en deze zo nodig bijstellen.”

 

Het knelpunt bestaat uit 2 delen:

  • Het evalueren van de behandeling op wekelijkse basis EN of de behandeldoelen nog passen en zo nodig bij stellen
  • Het evalueren van de hoofddoelen op datum X

Zoals dit knelpunt geformuleerd is, hoor ik het wel vaker. Het is namelijk een verwarring van 2 onderdelen die door elkaar worden bedacht waardoor het inderdaad lastig wordt voor jou.

Het is minder ingewikkeld. Wat nodig is vanuit de Richtlijn Dossiervorming is het volgende:

  • Evalueren van de behandeling wekelijks.
  • Evalueren van de hoofddoelen om te bekijken in hoeverre deze zijn behaald, of deze aangepast dienen te worden.

Knelpunten

 

Ik begin bij het eerste punt: evalueren van de behandeling wekelijks.

Hiermee wordt letterlijk de gegeven behandeling bedoeld. Dus de sessies/journalen/soepen…

Tip 1: Elke week aan het begin van de les het geoefende huiswerk kort herhalen om te evalueren of het beklijfd. Dit is evaluatie van het beklijven van de geleerde stof.

Tip 2: Tijdens of aan het eind van de behandeling evalueren door te bekijken of de oefening goed begrepen en uitgevoerd wordt, bv door moeder met kind de oefening te laten uitvoeren ter controle.

Tip 3: Noteer het: tijdens of aan het eind van de behandeling.

 

 

Resultaten

 

 

Het tweede punt: evalueren van hoofddoelen

Hierbij is het de bedoeling dat je de hoofddoelen binnen maximaal 6 maanden evalueert, korter mag ook. Dit is afhankelijk van wat je hebt genoteerd in je SMART hoofddoel.

Tip 1: Zodra je je doel hebt geformuleerd, plan je je evaluatiemoment alvast in in de toekomst. Letterlijk de behandeling in je agenda zetten met datgene wat je gaat evalueren. Het is afhankelijk van welk meetinstrument je in je doel hebt genoteerd hoeveel tijd je nodig hebt, dus plan genoeg tijd om de evaluatie af te hebben binnen de 6 maanden

Tip 2: schrijf je doelen zo SMART mogelijk, namelijk dat je zo ongeveer wel in kan schatten dat je binnen je gestelde termijn dat doel hebt behaald.

Een te groot doel is niet realistisch (de R van SMART) en daardoor zal je je doel moeten herhalen, waardoor je weet dat je je doel niet SMART genoeg hebt opgesteld.

Met een te klein doel loop je het risico dat je al klaar bent voor je geplande evaluatiemoment en deze eerder plaats dient te vinden. Dit is overigens niet erg. Het geeft je voornamelijk de feedback dat je SMART hoofddoel nog niet helemaal past bij de cliënt voor je.

Tip 3: wanneer je je evaluatie daadwerkelijk doet, let dan op de voorwaarden van de evaluatie. Je evalueert 2 zaken vanuit 2 verschillende posities om vervolgens weer een nieuw SMART hoofddoel op te stellen.

De 2 zaken: behandelresultaat & behandelproces

De 2 posities: vanuit cliënt & vanuit jou

Dit betekent dus dat je 4 dingen noteert. En daarna stel je altijd opnieuw een SMART hoofddoel op.

 

Als dank voor je participatie in deze blog, krijg je het Evaluatieblad cadeau uit het Werkboek Auditproof Dossiervorming met het daarbijhorende Stappenplan.

Evalueren van je hoofddoelen? Zo gezegd, zo gedaan

P.S. 1

Heb je wat aan deze tips? Wil je je dossiers met alle zekerheid goed op orde hebben? Dan raad ik aan de training Richtlijn Dossiervorming te volgen, kijk voor actuele data op deze link.

P.S. 2

Mocht je liever een incompany hebben met jouw team of kwaliteitskring, dan kan je daar ook informatie over opvragen.

4 antwoorden
  1. Gonneke Sargis
    Gonneke Sargis zegt:

    Dag Niña,
    Dank voor je informatie.
    Ik vind het nog wel lastig om het behandelproces en het resultaat vanuit de 2 posities te verwoorden. Ik ga er van uit dat het dan vooral gaat om hoe ervaart de patient dat deze stoornis nu vermindert en en er minder beperkingen zijn bijvoorbeeld? Dus hoe verbetert de participatie, of verbetert deze juist niet? Zoiets.
    Verder kijk ik reikhalzend uit naar het moment dat Notities in MLD in de Agenda zijn ingebouwd, zodat ik daar inderdaad het moment van evaluatie kan noteren.
    Hartelijke groet,
    Gonneke

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Gonneke,

      Goed dat je het aangeeft. Hoe je dat het beste kan interpreteren is als volgt:
      Behandelproces vanuit logopedist zijn vragen zoals zijn ze therapietrouw, maken ze hun huiswerk, komen ze op tijd. Dit bespreek je ook met ze.
      Behandelproces vanuit client zijn vragen zoals is het huiswerk duidelijk, is het voldoende, leg ik alles duidelijk uit enz
      Resultaat vanuit logopedist is je SMART doel evalueren
      Resultaat vanuit client is VAS vragen, bv in vergelijking met je anamnese als eerste keer en zo verder

      Wordt het zo een beetje duidelijker?

      Succes ermee!

      Niña

      ps. ik zal even bij Roxy informeren

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *