Vorige keren heb ik het gehad over het ICF. Ik hoop dat je hier wat aan hebt gehad en het schrijven van een ICF schema nu ietsje makkelijker zal zijn. In deze blog gaan we het hebben over het schrijven van een diagnose. Het schrijven van een diagnose kan best lastig zijn. Vragen als: ‘Is hij nu wel volledig?’ en ‘Heb ik alle punten nou wel meegenomen?’ of ‘Is hij nu niet te uitgebreid?’ zijn regelmatig door mijn hoofd geschoten bij het schrijven van een diagnose.

Wat zet je nou wel en niet in een diagnose?

In het tweede jaar hebben ze mij op de opleiding een trucje aangeleerd die ik tot de dag van vandaag bij elke diagnose gebruik. Ik wil dit graag met je delen zodat je hier hopelijk ook wat aan hebt en het er hopelijk iets makkelijker op wordt.

Het trucje voor een volledige diagnose, begint weer met een ICF schema. Als ik voor een patiënt een diagnose moet schrijven heb ik geleerd eerst een compleet ICF schema te maken. Zoals ik vorige keer heb verteld bevat een ICF schema de onderdelen: Ziekte/aandoening, Functies/Anatomische eigenschappen, Activiteiten, Participatie, Interne factoren en Externe factoren. Als ik alle onderdelen volledig heb uitgeschreven maak ik hier een lopend verhaal van. Hier voeg ik uiteindelijk nog de contactreden, het beloop tot nu toe en het verwachte herstel toe. Ik heb altijd een rijtje met punten die ik uiteindelijk controleer of die allemaal in mijn diagnose te vinden zijn:

  • Leeftijd
  • Contactreden
  • Functioneringsproblemen in termen van beperkingen
  • Participatieproblemen en stoornissen
  • Ernst functioneringsproblemen
  • Medische factoren
  • Externe factoren
  • Persoonlijke factoren
  • Beloop (tot nu toe)
  • Oorzakelijke en instandhoudende factoren
  • Verwacht herstel

Als ik al deze punten heb doorlopen en deze zie staan in mijn diagnose, weet ik zeker dat ik niets meer mis en het volledig is. Hierna is het soms ook nog een kunst al de overbodige informatie die niet onder deze punten valt dan ook te verwijderen. Een diagnose moet volledig zijn maar ook niet alles hoeft vermeld te worden.

Logopedische Diagnose volgens de criteria van de Kwaliteitstoets

In de kwaliteitstoets is het schrijven van een diagnose ook een belangrijk aspect waar je aan moet kunnen voldoen. In de cursus ‘Op weg naar auditproof’ komt dit aspect ook duidelijk naar voren. In de training wordt gewerkt aan deel 1 van de kwaliteitstoets logopedie. In de training wordt geleerd:

  • Hoe de dossiers ingevuld dienen te worden, volgens de nieuwste richtlijn dossiervorming oftewel de auditcriteria;
  • Waar de individuele aandachtspunten liggen
  • Hoe jij een auditproof logopedische diagnose kunt opstellen;
  • Hoe jij auditproof doelen op kunt stellen;
  • Hoe jij auditproof de journalen in kunt vullen;
  • Wat auditproof procesmatig werken is;
  • Wat auditproof planmatig werken is;
  • Wat auditproof doelgericht werken is.

Als dus bij een van deze punten hulp nodig hebt, is deze cursus een echte aanrader.

Ik ben benieuwd of jij het schrijven van een diagnose ook als lastig ervaart en wat dan de aspecten zijn waar je tegen aan loopt.

Misschien kunnen wij hier samen over na denken en oplossingen voor zoeken. Wil jij dat ook? Laat dan een bericht achter in de commentbox hier onderaan.

 

De weg naar succes begint met de eerste stap!


Zo gezegd, zo gedaan

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *