In mijn vorige blog heb je de eerste stap naar EBP in praktijk gezet: het opstellen van een PICO-vraag. Deze vraag zorgt voor afbakening van je probleem, zodat je nu gericht kunt gaan zoeken naar informatie die aan je criteria voldoen. In deze blog wil ik graag inzoomen op stap 3 en 4, van het EBP handelen. We gaan opzoek naar bewijs en oplossingen voor jouw probleem!

Reminder: de stappen van EBP

Om EBP in praktijk te brengen, zijn er een paar stappen die je kunt doorlopen om uiteindelijk bij de oplossing van jouw vraag/probleem terecht te komen:

  1. Beschrijven van je casus
  2. Formuleer een PICO-vraag
  3. Bedenk zoektermen
  4. Op zoek in databanken
  5. Beoordeel je artikel(en)
  6. Formuleer je conclusie

In deze blog wil ik vooral ingaan op stap 3 en 4, het bedenken van zoektermen en op zoek gaan naar bewijs!

Stap 3: Het bedenken van zoektermen

Na het opstellen van een PICO- vraag ga je op zoek naar bewijs. Om op zoek te gaan naar bewijs is het handig om je PICO-vraag weer op te splitsen en hierbij verschillende zoektermen te formuleren, deze kun je invullen in onderstaand schema.

  • Patiënt: de doelgroep waarvoor je bewijs wilt hebben
  • Instrument/interventie: de methode, benaderingswijze of het diagnostisch instrument waarover je informatie wilt.
  • Controle/comparison: Welke twee therapieën of diagnostische instrumenten wil je met elkaar vergelijken?
  • Outcome: wat is de gewenste uitkomst, je uiteindelijke doel?

Door het zoeken in  Engelse databanken, zal je bereik groter zijn en zal je eerder een passend artikel vinden. Vertaal daarom je zoektermen naar het Engels, gebruik hierbij ook synoniemen en check of je de juiste logopedische term in het Engels te pakken hebt.

De volgende bronnen kunnen je helpen bij het zoeken naar de juiste vaktermen:
Paul Corthals, P., Van Borsel, Van Lierde, K. (2004) Vertaalwoordenboek logopedie en audiologie : Nederlands-Engels, Engels-Nederlands. Leuven: Acco.De volgende bronnen kunnen je helpen bij het zoeken naar de juiste vaktermen:Door het zoeken in Engelse databanken, zal je bereik groter zijn en zal je eerder een passend artikel vinden. Vertaal daarom je zoektermen naar het Engels, gebruik hierbij ook synoniemen en check of je de juiste logopedische term in het Engels te pakken hebt.

  • Scope of practice speech-language pathologist (ASHA): http://www.asha.org/policy/SP2016-00343/#Domains Op deze website wordt een beschrijving gegeven van het beroep door American Speech-Language Hearing Association. Vooral de beschrijving over de verschillende gebieden waarin een logopedist werkzaam is, kunnen je helpen om op vaktermen te komen.
  • Woordenboek

Combineren van zoektermen

Om tot relevante zoektermen te komen is het essentieel om de verschillende zoektermen met elkaar te combineren. Databanken en zoekmachines maken gebruik van operatoren om je zoektermen in artikelen te zoeken. Hieronder worden de meest voorkomende operatoren besproken. Let bij het gebruik van je operatoren erop, dat ze altijd met hoofdletters geschreven moeten worden!

 

AND: Hiermee zoek je enkel naar informatie die beide zoektermen bevat.
Bijv. Speech sound disorder AND minimal pairs
Voordeel: veel zoekresultaten zijn relevant
Nadeel: niet alle relevante zoektermen zijn hiermee gevonden

OR: Hiermee zoek je enkel naar informatie die één van beide zoektermen bevat
Bijv. Speech sound disorder OR speech impairment
Voordeel: veel zoekresultaten zijn relevant
Nadeel: ook heel veel niet relevante zoektermen

NOT: Hiermee zoek je naar informatie die de eerste maar niet de tweede zoekterm bevat.
Bijv. Phonological disorder NOT Speech sound disorder
Voordeel: minder en relevantere zoekresultaten
Nadeel: gevaar om relevante zoekresultaten uit te sluiten

Nog een trucje: Als je enkel zoekresultaten wil terugvinden die de ingegeven zoektermen in exact dezelfde volgorde moeten bevatten, plaats dan je zoektermen tussen “dubbele aanhalingstekens”. Op die manier vermijd je irrelevante zoekresultaten.

Stap 4: Op zoek in databanken

De zoektermen zijn geformuleerd nu kun je op zoek naar een artikel waarin je antwoord krijgt op je vraag. Je streeft hierbij natuurlijk naar het beste en snel mogelijk vinden van bewijs. Het beste en meest waardevolle bewijs zijn systematisch reviews en richtlijnen.

Waar je richtlijnen en systematische reviews kunt vinden:

Geeft een overzicht van alle richtlijnen die zijn verschenen en die nog in ontwikkeling zijn. Op de website kun je de richtlijnen downloaden en lezen.

  • Op de website van de CPLOL (Europese organisatie voor logopedie)

http://www.cplol.eu/component/content/article/30-commissions/practice/27-evidence-based-practice.html

Door het pdf document te openen krijg je op pagina 4 een overzicht van alle logopedische gebieden, waarbij Europese richtlijnen zijn ontwikkeld. Het handige aan dit document is dat je direct kunt doorklikken naar de genoemde richtlijn.

Voordat je start met je literaire zoektocht, zou ik eerst bovenstaande websites bekijken om  erachter te komen of er evt. al een richtlijn is verschenen over het stoornisgebied waarover je informatie wilt vergaren. Mocht je het niet kunnen vinden in een van deze documenten dan kun je overgaan op het zoeken naar individuele artikelen in een databank. Hieronder worden een aantal suggesties gegeven voor databanken die je zou kunnen gebruiken.

Databanken:

  • http://www.speechbite.com/: Speechbite is een database met veel vrij toegankelijke artikelen op het gebied van logopedie. Het handige aan deze database is dat het onderzoeksdesign er meteen achter staat.
  • pubmed.com : Toegang tot de database Medline, een van de grootste verzamelingen medische artikelen.
  • http://scholar.google.nl: Zoekmachine waarbij informatie gefilterd wordt op wetenschappelijke criteria.
  • http://rjh.ub.rug.nl/sstp: Via deze website kan je zoeken naar artikelen binnen alle jaargangen (vanaf 2003) van het tijdschrift Stem- Spraak- en Taalpathologie (open access)
  • http://www.simea.nl/vhz: Website van het vakblad Van Horen Zeggen. Vanaf 2005 kunt u van nummers van minimaal een jaar oud hier de reportages, interviews en artikelen   Van oudere jaargangen staat een beknopte inhoudsopgave online. In het Archief zijn alle nummers vanaf 1960 opvraagbaar in PDF-formaat. Doorzoekbaar via Google (type je zoekterm, gevolgd door site:www.simea.nl/vhz)
  • http://nvlf.logopedie.nl/site/tijdschrift_logopedie: Tijdschrift ‘Logopedie’ van de NVLF. Doorzoekbaar op titel via doorbladeren van de diverse jaargangen vanaf 2003 (alleen voor leden).

Hoe pak jij het aan?

Genoeg opties om antwoord te krijgen op je vraag, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat het zoeken naar bewijs best een tijdrovende klus kan zijn.

Ik ben benieuw hoe jij het aanpakt! Hoe ga jij op zoek naar bewijs of wat doe je als je vast loopt bij een cliënten?

Laat het me daarom weten in de comments, zodat ik hier in mijn volgende blogs aandacht aan kan besteden.

Enthousiast geworden op auditproof en EBP-proof aan de slag te gaan tijdens je werk? Neem dan contact op met ‘Zo gezegd, zo gedaan’ voor meer informatie en trainingen.

De weg naar succes, begint met de eerste stap.

Zo gezegd, zo gedaan

 

Bronnen:

http://bibliotheek.uhasselt.be/nl/informatievaardigheden/2-hoe-moet-ik-zoektermen-met-elkaar-combineren

Karin Nijenhuis, Handout met EBL zoektips via Hogeschool Windesheim.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *