Handboek logopediepraktijk

Een van de onderdelen van de Kwaliteitstoets Logopedie van de NVLF is Organisatie van de praktijk. Klinkt interessant. Is het veel werk? En zo ja, wat moet ik er precies voor doen?

Zijn dit vragen die ook in jouw hoofd opkomen als je denkt aan de organisatie van de praktijk?

We hebben natuurlijk de criteria waar we samen naar kunnen kijken. Wat moet je daar allemaal voor organiseren en is dat veel? En hoe kan je dat het beste doen?

Criteria Organisatie in de praktijk

Laten we daar beginnen. Wat zijn de criteria als we kijken naar de organisatie van de praktijk?

Dit is Deel 3 van de Kwaliteitstoets Logopedie: Organisatie van de praktijk

A. Organisatie

3.1 Zijn alle in de praktijk werkzame logopedisten kwaliteitsgeregistreerd in het kwaliteitsregister paramedici?

3.2 Alle logopedisten werkzaam in de praktijk zijn aangesloten bij een geschillencommissie voor patiënten?

3.3 Heeft de praktijk een meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld opgesteld?

3.4 Heeft de praktijk een (schriftelijke) klachtenregeling/ klachtenprocedure?

3.5 Kan de praktijk aantonen dat de continuïteit van de logopedische zorg is gewaarborgd?

3.6 Staan alle vestigingen van de praktijk correct geregistreerd bij Vektis?

B. Privacy en veiligheid

3.7  Kan aangetoond worden dat de rechten van de patiënt conform de WGBO aan de patiënt kenbaar worden gemaakt?

3.8 Worden patiëntdossiers bewaard conform de privacywetgeving?

3.9 Is de praktijk ingericht conform de inrichtingseisen van de NVLF?

3.10 Is er een plan beschikbaar in geval van calamiteiten?

3.11 Zijn er voorzieningen beschikbaar in geval van calamiteiten?

Rode criteria

Zoals je ziet zijn er ook rode criteria bij de organisatie van de praktijk. Deze zijn dan kritieker dan de overige. Alles dient aantoonbaar vastgelegd te worden.

Criterium 3.1 en 3.2 zijn een kwestie van vastleggen en niet erg moeilijk. Voornamelijk 3.4 en 3.9 zorgen voor wat meer uitdaging.

3.4 de klachtenregeling of procedure die je hebt in je praktijk, kan je heel goed weergeven in je handboek.

De inrichtingseisen zijn daarvan de grootste, hierbij een checklist:

Inrichtingseisen

Hoe, wat, waar?

Het handigst is dan ook op dit via documentatie te doen op een vaste plek. Of dit digitaal of op papier is, dat maakt op zich niet uit. Al is het makkelijker erbij pakken en bladeren in een papieren versie.

Mijn advies zou zijn, maak een praktijkmap waar je al deze documentatie in bewaard. Dit wordt ook weleens , zoals eerder aangegeven, een Handboek genoemd. Al dekt een handboek meer lading dan alleen de criteria.

Dit zou een voorbeeld van de inhoudsopgave kunnen zijn van een dergelijk handboek:Inhoudsopgave

Handboek van Zo gezegd, zo gedaanHandboek Organisatie

In samenwerking met Veronique van Gogh en Barbara van Dorst is dit auditproof Handboek ontwikkeld. AVG is er ook in meegenomen. Via deze link is het handboek verkrijgbaar.

N.B. Wanneer je het handboek online aanschaft, dan ontvang je een download link, deze ontvang je maar 1X, dus is het belangrijk dat je het handboek meteen opslaat.

Vragen?

Hebben jullie vragen over de organisatie van de praktijk, dan kun je deze onderaan de blog stellen.

Of kijk of deze cursus wat is voor jou.

Heb je andere goede tips voor je collega’s, schroom niet deze te delen onderaan deze blog.

Als dank voor je reactie, ontvang je de checklist inrichtingseisen.

 

Organisatie in de praktijk op orde maken? Zo gezegd, zo gedaan!

12 antwoorden
  1. Paulien van Weijen
    Paulien van Weijen zegt:

    Bedankt voor je duidelijke info Nina. Door je prettige schrijfwijze word je weer even bij de les geroepen om de puntjes weer op de i te zetten. Vaak vergeet je dat er weer dingen wijzigen zoals nieuw personeel, nieuwe richtlijnen waardoor de map weer even aangepast moet worden. Top.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *