Heb jij het ook al geprobeerd? SMART hoofddoelen voor taal te maken, die voldoen aan de auditcriteria? Het wordt er niet makkelijker op met de 2018 eisen aan de doelen.

  1. Een SMART hoofddoel
  2. Doel moet BINNEN 5 sessies opgesteld worden
  3. Doel voor maximaal 6 maanden
  4. Daardoor doel BINNEN 6 maanden geëvalueerd

Crux 1: Anamnese en onderzoek voor taal duurt langer dan 5 sessies

Crux 2: Je mag het taalonderzoek niet BINNEN 6 maanden herhalen

Wat nu?

Met een beetje creativiteit, komen we er wel. Het vergt alleen even wat omdenken en een slag in je normale handelen.

De oplossing is op zich prima te doen, deze zal ik in deze blog uitleggen en ik heb het visueel gemaakt voor je. Deze visuele representatie kan je ontvangen na het plaatsen een reactie onder de blog. Daarover straks meer.

Ik zal alle 5 punten aflopen en uitleg geven met tips en trucs. Vind je dat fijn?

Eis 1: Even SMART in een notendop

S= specifiek, dus het “wat” in je doel. Waar ga je specifiek aan werken de komende periode?

M= meetbaar of evalueerbaar, waar mogelijk gekwantificeerd

A= acceptabel, oftewel is de het akkoord en met toestemming van de cliënt? Tip*

R= realistisch, oftewel is hetgeen je bij S hebt geschreven wel realiseerbaar in jouw aangegeven periode bij T? Let op*

T= tijdsgebonden, oftewel de geschatte periode waar binnen het doel bereikt moet worden. Tip*

 

En dan nu de tips…

Tip A:

Bij de A van acceptabel kan je (is niet verplicht) een deel van de hulpvraag of verwacht herstel of ervaren functioneringsproblemen terug laten komen in je doel. Dan is deze heel herkenbaar voor de cliënt. Maar zoals ik al tussen haakjes zei… even herhalen… het is niet verplicht. Dit moet niet voor de audit, dit mag als suggestie als je niet goed weet hoe je een doel acceptabel weet te maken voor je cliënt. Een stukje herkenning: “Oh mijn logopedist heeft naar me geluisterd”, dat idee.

Let op R:

Bij R is het de bedoeling dat je je doel realistisch stelt. Even een heel erg uitvergroot voorbeeld. Stel je hebt een taalkindje met een Q score van 65. Dan is het niet realistisch dat dit kindje binnen 6 maanden een Q score bereikt van 85 oftewel leeftijdsadequaat is. Dit zijn doelen die niet volgens de SMART eisen zijn.

Heel kort door de bocht gezegd, als je een doel hebt, die je gaat knippen en plakken voor de komende periode, voldoet deze niet aan de R van SMART. Als deze R was geweest, dan had je het hoogstwaarschijnlijk gehaald en stel je een nieuwe op. Of je hebt het bijna gehaald en stel je het alsnog bij zodat het opnieuw realistisch is voor een periode van 6 maanden.

Tip T:

Je tijdsperiode heeft nu ook bepaalde eisen. Deze mag maximaal 6 maanden zijn. Het mag dus ook een korter doel zijn, zo jij dat wenst. Maar het mag niet langer. Dus binnen 6 maanden ga je evalueren.

 

Eis 2: Doel moet BINNEN 5 sessies opgesteld worden

Zoals eerder genoemd, een taaldoel opstellen binnen 5 keer is niet bepaald haalbaar. Waarom niet? Gewoon weg om de reden dat de taaltoetsen veel langer nodig hebben. Misschien heb je wel 2 keer over je anamnese gedaan, want het zou een ingewikkelde casus kunnen zijn, dan heb je dus zeggen en schrijven nog maar 3 keer om te toetsen en dan moet je doel er staan. Maar je doel moet wel ergens op slaan, ja toch?

Nou de oplossing is vrij simpel, maak een doel gericht op je onderzoek. Er staat in de richtlijn en in de eisen namelijk niets over waar je doel per se aan moet voldoen dan de 5 bovenstaande punten. Geen richtlijnen op de inhoud van je doel en bovendien mag een auditor niet ingaan op de inhoud, alleen op de normen.

Dus om voor jezelf wat tijd te “kopen”, is mijn suggestie om een onderzoeksdoel op te stellen. Wanneer? Nou direct na je anamnese. Vergeet niet je doel op de juiste te evalueren. Dit is een goede oplossing voor crux 1 toch, wat vind jij?

Wil je daar meer over weten/ leren/ oefenen met SMART doelen, dan kun je je inschrijven voor een van mijn trainingen dossiervorming of implementatiesessies SMART hoofddoelen opstellen.

 

Eis 3: Doel voor maximaal 6 maanden

Het enige wat in de normen vermeldt staat en dus geëist wordt, is een hoofddoel voor MAXIMAAL 6 maanden. Dit wil zeggen dat 5 maanden, 2 maanden, 6 weken enzovoorts ook allemaal mag. Je kan dus variëren in je doelen, als je ze maar op tijd evalueert. Je mag je onderzoeksdoel dus ook korter maken dan 6 maanden.

Waar je voornamelijk op moet letten, is dat je dus je evaluatie tijdig plant. Dat komt aan bod bij eis 4.

 

Eis 4: Doel BINNEN 6 maanden geëvalueerd

Evalueren van een taaldoel BINNEN 6 maanden is de volgende crux. Want je mag je taalonderzoek niet herhalen binnen 6 maanden. Dat betekent dat je op een andere manier dient te evalueren. Want wie heeft gezegd dat het een regel is dat er getest moet worden binnen 6 maanden. Dat staat nergens geschreven en is daarom ook een misvatting. Je hoeft helemaal niet te testen binnen 6 maanden, je moet evalueren binnen 6 maanden. En dat kan op verschillende manieren.

Wij hoeven als logopedisten niet mee te doen aan de testgekte. Bovendien kunnen we onze behandeltijd toch veel efficiënter benutten dan sessie na sessie te testen, ja toch?

Evalueren kan je op meerdere manieren doen. Kan jij zelf wat manieren bedenken?

  • Je kan evalueren door bijvoorbeeld gedrag te observeren, dan ben jij als kundige logopedist het instrument.
  • Of je kan gebruik maken van een VAS wanneer je je doel op participatieniveau stelt. Dan geef je dus de leiding uithanden aan je cliënt en zijn zij jouw instrument. Dit is dus veel subjectiever.

Deze tweede wordt veel gebruikt in het werkveld hoor ik, dit is uiteraard prima. Stel jezelf wel de vraag wat je aan het meten bent, en of het je verder helpt in de behandeling.

Sommige cliënten zijn ook minder geschikt voor deze manier van evalueren, omdat zij het VAS principe bijvoorbeeld niet zo goed snappen en jou dan een cijfer gaan geven als ‘goede’ logopedist. Bedenk dus wel of je doel dan nuttig is voor je.

Er zijn ook bepaalde stoornissen die zich er beter voor lenen. Bijvoorbeeld stemproblemen of verstaanbaarheid. De vraag aan jezelf is dan, “wat vind ik, is taal handig om met een VAS te evalueren?” “Weet mijn cliënt voldoende om hier een oordeel over te vellen en helpt dat oordeel mij dan in het verder opstellen van de volgende stap (volgend hoofddoel) in mijn behandelplan?”

Resume

Wat?

Ik heb je nu verteld wat de eisen zijn en wat de cruxen zijn. Ook wat de oplossingen kunnen zijn voor jou.

Hoe?

Ik heb een klein cadeautje over hoe je dit zou kunnen doen qua tijdspad en als opstapje naar ‘het hoe’ geef ik je 3 mogelijkheden hoe je dit kunt implementeren.

Meer leren over hoe, wat en waar met betrekking tot toepassen van de richtlijn?

Wil je meer weten over hoe je dit kunt opstellen en toepassen? Zelf de handvatten krijgen die je nodig hebt om hier praktisch mee aan de slag te gaan? Kijk dan naar mijn aanbod aan trainingen over dossiervorming in het algemeen (dus alles volgens de NVLF richtlijn en de meest recente auditeisen) of kijk naar de implementatiesessie SMART hoofddoelen.

Wat is het verschil?

Bij de training dossiervorming leer je hoe je inhoudelijk de richtlijn toepast in je dossiers, dus ook hoe stel je letterlijk deze SMART doelen op. Er wordt in jouw eigen dossiers gewerkt, in jouw software programma.

Bij de implementatiesessie, weet je al hoe het moet en gaan we knallen en al je doelen corrigeren zodat dat onderdeel conform is volgens de richtlijn en eisen.

 

Hoe kan je het cadeautje ontvangen?

Laat mij weten in je reactie hieronder, of je wat aan dit artikel hebt gehad.

Heb je verder nog vragen?

Waar loop je tegenaan wat betreft de SMART hoofddoelen?

 

Delen met de deelknoppen hieronder is leuk!

 

SMART hoofddoelen helemaal volgens de regels? Zo gezegd, zo gedaan!

86 antwoorden
  1. Ineke
    Ineke zegt:

    Bedankt voor jouw blog! Je hebt helder weergeven waar we het vrijdag samen op de cursus over gehad hebben. Het gaat mij helpen om SMART-doelen op te stellen bij taalbehandelingen.

    Beantwoorden
  2. Hanneke
    Hanneke zegt:

    Hoi Nina, bedankt voor je overzicht. Stel dat je een doel hebt gesteld en een evaluatiemoment na 6 maanden, maar de client is op vakantie of ziek geweest, dan kan je toch ook gewoon beargumenteren waarom je evaluatie een week/enkele weken verschoven is?!
    Groetjes Hanneke

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Hanneke,

      dit is inderdaad een discussiepunt waar naar wordt gekeken tijdens de audit. De 6 maanden wordt streng gehanteerd, dus als je vooruit plant en je ziet dat er dan een vakantie is (bv zomer of kerst) dan plan je je evaluatiemoment dus eerder in. Alles wat je vooraf aan ziet komen, plan je dus eerder in.
      Onvoorziene zaken zoals ziekte kan je niet op anticiperen en kan je dus inderdaad beargumenteren waarom je dan later bent, en de eerst volgende keer wel je evaluatie doen.
      Is het zo een beetje helder?

      Bedankt voor je reactie!

      Beantwoorden
  3. Vera Vreeswijk
    Vera Vreeswijk zegt:

    Hoi Niña,

    Hoe evaleer je een “onderzoeksdoel”? Door aan te geven dat het desbetreffende onderzoek is afgenomen?

    Duidelijk verhaal !

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Vera,

      Ja en nee. Je geeft bij het tabblad in je software aan wat je hebt afgenomen en wat de bevindingen zijn, volgens icf. Dus zoals je het bij de training hebt geleerd, wat je invult bij het onderzoekscriterium. Ik zou zeggen, sla je werkboek er nog eens op na, dan zie je wat je hebt geschreven bij je aantekeningen.
      Als het dan nog niet duidelijk is, dan zie ik je vraag graag nog een keer in de besloten facebook groep, dan zal ik er uitgebreider op ingaan, zo nodig.

      Succes en bedankt voor je reactie!

      Beantwoorden
  4. Esther
    Esther zegt:

    Bedankt voor de informatie. Veel was er al bekend nav de gevolgde cursusdag maar toch fijn om het weer even te lezen. Het geeft duidelijkheid. Vooral als er ‘wilde verhalen’/andere geruchte rond gaan over de eisen.

    Als je gaat evalueren mag je dan ook de informatie van het oudergesprek/evaluatie met leerkracht gebruiken wat een maand eerder heeft plaats gevonden? of is het beter om het evalueren dan meteen te doen na je evaluatiegesprek met leerkracht/ouders en je doel dus in termijn korter te maken?

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Esther,

      wat een goeie vragen allemaal. In principe vraagt de norm om een evaluatie per 6 maanden, dus zou je kunnen terugvallen op je oude gesprek. Maar kijk even wat voor jezelf dan handiger is.
      Of de oude info naar je evaluatie knippen&plakken of ernaar verwijzen.
      Of dat je na zo’n gesprek gelijk doorpakt en de rest van de evaluatie-eisen ook aftikt en dan een nieuw plan opstelt.

      Dat is in wezen aan jou, maak het werkbaar voor jezelf.

      Kan je zo verder? Zo niet, dan kunnen we verder op dit punt in de besloten facebookgroep, dan kunnen we beter heen en weer chatten.

      Tot zover succes met de toepassing en bedankt voor je reactie!

      Beantwoorden
  5. Kyra
    Kyra zegt:

    Hoi Niña,
    Fijn om nog een keer terug te lezen wat je vrijdag tijdens de cursus ook verteld hebt. Een heel duidelijk verhaal. Het heeft mij veel duidelijkheid en rust gegeven. Het gaat me zeker helpen.
    Groetjes Kyra

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Kyra,

      Dat hoor ik graag. Ik ben ook van mening dat het niet allemaal zo ingewikkeld gemaakt hoeft te worden. Simpel is best!
      Dus vasthouden die duidelijkheid en rust. En als je vragen hebt, dan zie ik je in de besloten facebookgroep waar alle deelnemers hun vragen kunnen stellen.

      Succes! en bedankt voor je reactie!

      Beantwoorden
  6. Marilyn Penders
    Marilyn Penders zegt:

    Hallo Niña,

    Bedankt weer voor de informatie.

    Als een doel geëvalueerd moet worden voor 02-04-2018 en ik heb alle benodigde resultaten verzameld, dan evalueer ik alle doelen en stel ik het behandelplan indien nodig bij (op 29-03-2018). Het bespreken van de resultaten met de ouders kan echter pas op 05-04-2018 plaatsvinden. Heb ik dan mijn doelen binnen of buiten de 6 maanden geëvalueerd?

    Alvast bedankt.

    Groeten,
    Marilyn

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Marilyn,

      je bent goed bezig zeg! Je doelen evalueren voor 2-4-2018 is zowel jouw test of observatiemoment als het gesprek met ouders. Kijk even achterin je werkboek bij dat plaatje van de evaluatie. Daar zie je die 2 punten staan die vanuit jullie beider perspectief geevalueerd dienen te worden. Waarna een nieuw behandelplan opgesteld wordt, je stelt in wezen altijd bij na een evaluatiemoment.
      Als je je doel haalt, stel je een nieuwe op, dat heet een bijstelling. En als je je doel niet hebt gehaald dan zal je die toch iets aanpassen zodat je weer 6 maanden vooruit kan, dat is ook een bijstelling.

      Snap je?
      Zo niet, dan zie ik je graag terug in de besloten facebook groep om het verder uit te dokteren. Dan kan ik ook plaatjes enzo toevoegen ter illustratie.

      Succes en bedankt voor je reactie!

      Beantwoorden
  7. Charlotte
    Charlotte zegt:

    Hoi Nina,

    Wat een super handige uitleg zeg! Zelf liep ik er in het verleden wel tegenaan dat ik bij een nieuwe werkgever begon en door een lange afwezigheid van de vorige logopedist eigenlijk bij bijna elk dossier de doelen achterliepen. Ik kon dan dus niet binnen zes maanden al een nieuw doel opstellen. Blijft soms lastig om het goed te timen, maar deze blog helpt zeker!!

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Dat is ook wel een lastig geval dan inderdaad, dat is soort van overmacht voor jou. Maar is voornamelijk ook vervelend voor de praktijkhoudster dat zij dan hiervoor verantwoordelijk is. Ik hoop dat je het mooi op de rit weet te krijgen!
      Succes ermee in ieder geval!

      Beantwoorden
  8. Sandra Hakvoort
    Sandra Hakvoort zegt:

    Hallo nina
    Bedankt voor je tips, ik ben druk bexig met mijn dossiervorming , het kost veel tijd om
    Het goed te doen en ik ben blij met alle extra tips en opmerkingen. Hoe meer ik er mee bezig ben en er over lees hoe makkelijker het gaat. Dankjewel

    Beantwoorden
  9. Esther
    Esther zegt:

    Hoi Niña,
    Bedankt weer voor je uitleg en toelichting. Fijn om hiermee up-to-date gehouden te worden!!
    Inderdaad iets waar ik mee worstel, de doelen binnen een bepaalde tijd stellen en ook: binnen 6 maanden evalueren. Maar met jouw voorbeelden kan ik wel uit de voeten. Eens kijken of we binnen de praktijk met meer creatieve oplossingen komen 🙂

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Esther,

      er zitten in de reacties op deze blog al mooie creatieve oplossingen voor de doelen.
      Verder kan je altijd even in de besloten facebook groep sparren met andere deelnemers van de training…
      Wat voor andere oplossingen zou je willen?

      Beantwoorden
  10. Margreet
    Margreet zegt:

    Hallo Nina

    Fijn, nog weer even op een rijtje wat je al uitgelegd hebt op onze cursusdag. Het onderzoeksdoel is duidelijk. Maar ik ben nog wel benieuwd naar wat voorbeelden van doelen om meer ideeën te krijgen voor taalbehandelingen. De rest kom ik aardig uit.

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Goed zo Margreet, fijn dat het onderzoeksdoel al lekker erin zit.
      De taaldoelen krijg je nu voorbeelden van qua tijdspad. Mocht je willen sparren over inhoudelijk de taaldoelen, dan kan je een voorbeeld in de besloten facebook groep posten en gaan we daarmee aan de slag!

      Beantwoorden
  11. Nicole Suylen
    Nicole Suylen zegt:

    Dank je Nina voor alle informatie. Nuttig om te weten dat het herhalen van de testen na 6 maanden niet perse hoeft en dat evalueren op andere manieren ook prima is. Hartelijke groet, Nicole

    Beantwoorden
  12. Leontine Elbers-Savert
    Leontine Elbers-Savert zegt:

    Hoi,
    bedankt voor de tip van het als doel stellen van het testen.
    Ikzelf gebruik ook weleens een korteretermijndoel als: ‘ouders weten wat ze kunnen doen om hun kind te helpen bij de taalontwikkeling’. Dan kun je in de tijd dat je bezig bent met testen vast wat adviezen geven en met een VAS laten bepalen of ze zich zekerder voelen.

    Leontine

    Beantwoorden
  13. Iris
    Iris zegt:

    Handige tips weer! T.a.v. evalueren kun je er ook voor kiezen om eerst op een VAS 3 maanden te behandelen en daarna pas een doel op te stellen voor 6 maanden. Dan kun je je testen halverwege de periode laten vallen als je per half jaar zou willen testen.

    Beantwoorden
  14. Marjolijn Goedknegt-Kerst
    Marjolijn Goedknegt-Kerst zegt:

    Hi Niña,

    Dit is de eerste kennismaking met jouw blog, maar wat een heldere en oplossingsgerichte tekst voor frequent terugkerende dingen.
    Dank je wel! Dat maakt het administratieve stukje voor de logopedist een stukje makkelijker.

    Groetjes
    Marjolijn

    Beantwoorden
  15. Anja Leerink
    Anja Leerink zegt:

    Hoi Nina,
    Wij zijn hier in onze praktijk vanzelfsprekend ook mee bezig, dus deze heldere informatie is welkom! Zal jouw trainingen bij ons onder de aandacht brengen!
    vriendelijke groet Anja

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Anja,

      Wat goed dat jullie ermee bezig zijn!
      Lijkt me leuk om ook een training voor jullie te mogen verzorgen. Laat maar weten hoe en wat jullie wensen en behoeftes zijn. Dan kunnen we een plan maken.

      Succes met de doelen!

      Beantwoorden
  16. Malou
    Malou zegt:

    Wat een fijne tips! Ik neem veel te weinig tijd om dit soort dingen te lezen, maar uiteindelijk scheelt het veel meer tijd. Thanks!

    Beantwoorden
  17. Deanne
    Deanne zegt:

    Hi Niña,

    Wat fijn deze blog. Je hebt het weer helder en praktisch uitgelegd! Zelfs van het lezen van alle reacties leer ik weer. Dank je wel voor je blogs!

    Groetjes Deanne

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Deanne,

      Dank je wel, zo horen we het graag. Hoop altijd meer helderheid te verschaffen. En juist die reacties zijn inderdaad waardevol voor iedereen. Misschien dat jij ook inhoudelijk wat mooie inzichten wilt delen?

      Dank voor je reactie en tot de volgende blog!

      Beantwoorden
  18. Hanneke
    Hanneke zegt:

    Wij gaan hier ook kritischer mee aan de slag. Waar ik nog mee stoei is de kleine kinderen die eigenlijk nog niet echt testbaar zijn, maar waarbij je in eerste instantie alleen de communicatieve vaardigheden observeert en verbetert voor je überhaupt testen af kunt nemen.

    Beantwoorden
  19. Colette
    Colette zegt:

    Hoi Niña,
    even de tijd genomen om je blog weer te lezen. Goed om alle info en tips weer even te lezen. Ik werk er nu steeds beter mee en zie ook tijdig wat aangepast, geëvalueerd moet worden. Met jouw overzichtsvellen (toepassen richtlijn dossiervorming) gaat dat heel snel!! Heerlijk. Ik ben zo blij dat ik afgelopen jaar jouw cursus heb gevolgd. Het komt mijn gezondheid echt ten goede.

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Joan,

      Wat goed dat je het ook voor het SBO wilt doen. In principe is de richtlijn dossiervorming ook voor iedereen bedoeld vanuit de zienswijze dat iedereen verplicht is in de zorg een dossier te maken en bij te houden. Dan is de interpretatie of je ook zorg verleend in het onderwijs. Dat zijn dan weer meningen, waarvan ieder recht heeft op die van zichzelf.
      Ik vind het in ieder geval een zeer goede zaak dat je dit ook op het SBO doet!

      Succes en dank voor je reactie!

      Beantwoorden
  20. Martine
    Martine zegt:

    Hai Niñja,

    Blij dat ik toch nog even de tijd heb genomen om je blog te lezen.
    Ik stel als taal- einddoel wel vaak dat een kind (rekening houdend met de verdere ontwikkeling) leeftijdadequaat scoort.
    En dan als hoofddoel voor na 6 maanden een ‘lager’ doel. Hoeft het uiteindelijke doel nu helemaal niet meer genoemd te worden?
    Een bepaalde score op een test is toch niet je doel? Dan zoiets als: de zinsbouw is op leeftijdadequaat niveau (gemeten met…)?
    Misschien moet ik je cursus toch maar eens gaan volgen! 🙂
    Ik ben dus wel benieuwd naar dat tijdpad-voorbeeld.

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Martine,

      Kom er zeker gezellig bij, ik heb al een datum in gedachte voor na mijn verlof. Daar gaan we hier uitvoerig op in.
      Een einddoel is niet meer noodzakelijk, maar als je er graag mee werkt uiteraard blijven doen. Deze breekt je dan in kleinere 6 maanden doelen inderdaad. Het gemeten met is alleen bedoeld om hetgeen waar je aan werkt bij de S van SMART meetbaar te maken, maar het is geen doel anzich om een score te behalen. Dat klopt!

      Dit oefenen we tijdens de training dossiervorming en de SMART doelen training ook. Ik zal gauw data posten op mijn website.

      Dank voor je vraag en blijven stellen, heel fijn!

      Beantwoorden
  21. Stijnie
    Stijnie zegt:

    Eindelijk tijd gevonden om het even door te lezen, nu tijd maken om alles verder te implementeren in mijn dossiers zodat ze echt auditproof worden. We plannen graag nog een training in het najaar om nog eens verder met je de dossiers in te duiken. Aan de eerste cursusdag hebben we veel gehad maar we kunnen nog wel wat hulp en feedback gebruiken. Ik ga je mailen!

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Stijnie

      wat super leuk om te horen, gaan we plannen voor na mijn verlof! Als jullie vragen hebben over het implementeren van hetgeen tot dusver, weet je me ook te vinden he!
      Succes met het cadeautje, ik stuur het je nu toe.

      Dank voor je reactie!

      Beantwoorden
  22. Jolanda van Eikeren
    Jolanda van Eikeren zegt:

    Een duidelijk verhaal, Nina. Het is met de nieuwe regels inderdaad niet makkelijker, maar op deze manier is het wel werkbaar.
    Evalueren hoeft gelukkig niet alsmaar met testen. Je zou dan niet meer aan behandelen toekomen.

    Hartelijke groeten en succes met het laatste staartje van je zwangerschap!!

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hey Jolanda,

      leuk je weer in de training te hebben gehad! Ja hou het zeker werkbaar. En evalueren is inderdaad breder dan alleen testen. Dus daar kunnen we allemaal ons voordeel mee doen. Succes met de voorbereiding op de audit. En je weet me te vinden, en anders in de facebookgroep van de training!

      Dank voor je reactie!

      Beantwoorden
  23. Kitty
    Kitty zegt:

    Hi Niña,

    Dankzij jouw cursus en proef-audit was ik al een heel eindje op weg, maar het is altijd fijn om dit weer op een rijtje te hebben. Zeker richting de echte audit, kan ik het fijn gebruiken bij het controleren van al mijn doelen.

    Bedankt!

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Super Kitty! Je bent ook erg goed op weg inderdaad!
      Als je verder nog vragen hebt, weet je me te vinden. En ook in de besloten facebook groep van de training, kan je je vragen kwijt. Dan kunnen we als collega’s onder elkaar lekker sparren!

      Beantwoorden
  24. Natascha
    Natascha zegt:

    Vandaag een hele leerzame middag gehad bij Nina. We hebben het o.a gehad hebben over het opstellen van SMART behandeldoelen. Ik had de blog al eerder gelezen, maar het toch niet helemaal goed geïnterpreteerd. Het is nu een stuk duidelijker, maar ook wel fijn om de blog achter de hand te hebben om het toch nog even een keer na te lezen.

    Beantwoorden
  25. Hanneke
    Hanneke zegt:

    Hoi Nina,

    Naar aanleiding van de cursus heb ik je blog gelezen.
    Mijn ervaring is ook dat ik een VAS vraag over een veel te breed onderwerp of dat ouders de VAS-schaal zien om mij als logopedist een score te geven. Wat betreft het onderwerp taal ben ik nog aan het brainstormen hoe ik de taal het beste kan observeren om aan een meting voor de tussenevaluatie te voldoen.

    Groeten,
    Hanneke

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Hanneke

      De taaldoelen blijven een leuke uitdaging. Je kan er altijd een aantal in de besloten facebookgroep (voor cursisten) gooien ter controle…
      De VAS is vooral goed in te zetten bij subjectieve doelen of doelen op participatieniveau, dus daar ligt dan het aandachtspunt bij het opstellen.
      Je cadeautje komt naar je toe. bedankt voor je reactie!

      Groetjes Niña

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *