Wat vliegt de tijd. Het is alweer december, tijd voor een terugblik van 2018. En het logische vervolg daarop, het jaarplan voor 2019.

Terugblik 2018

Wat heb jij allemaal bereikt dit jaar? Had je vooraf doelen gesteld voor zakelijk of prive? En zo ja, heb je die behaald? Zijn er nog veranderingen opgetreden gedurende het jaar die je op een ander pad hebben gebracht?

Mijn 2018 was een jaar met veel… ja met veel. Laten we het daar op houden. Een kleine terugblik:

  • Januari hebben mijn vriend en ik een huis gekocht in Rotterdam.
  • Februari starten we de verbouwing en heb ik mij proberen voor te bereiden op de komst van ons kindje, in andere woorden een stapje langzamer gaan. Dat langzamer is niet gelukt.
  • Maart zetten we de inmiddels al vertraagde verbouwing voort. Gaan we dit wel op tijd af krijgen? Stresssssss!!! Ik geniet nog lekker van werken en trainingen geven.
  • April zijn we verhuisd en de verbouwing voortgezet tussen de bedrijven door. Want ja het is immens uitgelopen. Ik ben soort van met verlof gegaan. Laatste blog geschreven. Wilde nog een blog voorraad maken, maar te druk met het huis en de laatste dingen regelen voor de babykamer.
  • Mei ben ik (ietsjes te vroeg) bevallen. Dat had ik niet verwacht, ik dacht ik heb nog 10 dagen, maar nee. Gezegend met ons zoontje Quinn. Wat een hummeltje, helemaal verliefd.
  • Juni zat ik in de zevende hemel met wallen tot aan mijn knieën helemaal verliefd te zijn op onze Quinn. Krampjes lijken heftiger te worden. Eerste bewuste tekenen van verborgen reflux. Roxy volledig eigenaar gemaakt van MijnLogopedieDossier en ik ga freelance voor hem werken. Dat geeft rust.
  • Juli druppelde er nog steeds kraamvisite binnen en ben ik begonnen met een paar opdrachten te doen voor werk.
  • Augustus wilde ik nog steeds genieten van Quinn ook al moest ik werken. Besloten Quinn nog thuis te houden i.v.m. de krampjes. En tja ze zijn maar 1 keer zoooooo ienie mienie klein. Ik wil overal van genieten en alles meemaken.
  • September zijn we op vakantie geweest naar Griekenland, gevlogen met Quinn. Hij deed het goed joh! Nog steeds rustig aan 2 dagen per week werken.
  • Oktober begon het echt te kriebelen dat ik wilde gaan werken, actief op zoek gegaan naar een gastouder aangezien het plekje bij de KDV vergeven was. Laat ik dan toch weer beginnen met bloggen.
  • November heb ik met Roxy op het NVLF congres gestaan met MijnLogopedieDossier en heb ik ook een actie gedaan voor de trainingen van Zo gezegd, zo gedaan. Ook weer les mogen geven op de hogeschool Rotterdam dit jaar.
  • December ben ik bezig met afronden van de lopende projecten zoals de nieuwe workshop Effectiever Werken en een planning aan het maken voor de nieuwe projecten in 2019. Gastouder in zicht!!!

Blik jij weleens zo bewust terug? Het is leuk om te doen. Te zien wat je allemaal bereikt hebt. Ik zie voornamelijk dat ik prive veel bereikt heb dit jaar.

Jaarplan 2019

En nu… mijn jaarplan

Ik zal mijn “Year-end business wrap-up” komende week gaan invullen om zo op het zakelijke terug te blikken.

Om vervolgens mijn jaarplan voor 2019 te schrijven.

Wat wil ik het komende jaar bereiken? Wat zijn mijn doelen? Op het gebied van groei, innovatie, financien, social media, prive noem maar op.

Maak jij ook weleens een jaarplan? En is dat dan per onderdeel van je leven en/of je werk? Zo niet, lees nog even verder, er komt een cadeautje aan.

Goede voornemens

 

Voornemens 2018… uhmmmm

Doe jij misschien aan goede voornemens? Ik wel. Maar eerlijk gezegd weet ik niet meer wat mijn goede voornemens van 2018 waren… maar ik schrijf dat gewoon toe op het 9 maanden op en af van zwangerschapsvergeetachtigheid. Mag dat? Dus heb er lekker veel aan gehad, want ik kan die dus niet evalueren. En als er iets is wat ik fijn vind om te doen, zijn het mijn goede voornemens en doelen van het afgelopen jaar evalueren. Terugblikken wat ik allemaal bereikt heb. Geeft zo’n gevoel van voldoening en een boost voor het volgende jaar.

Voornemens 2019… jaaaaa

Ik heb al een privé voornemen voor 2019. Ik ga iedere week bij ofwel mijn ouders ofwel broer of zussen langs met Quinn zodat hij zijn opa, oma, tantes, ooms, 6 neven en nicht goed kan leren kennen. Ik hou van hechte familiebanden, dat is belangrijk voor mij. Wat is belangrijk voor jou?

Ik heb ook al een wensenlijstje opgesteld wat ik in 2019 zakelijk allemaal wil gaan ondernemen. Nu nog even prioriteiten stellen, doelen formuleren en inplannen in de tijd die ik ervoor gereserveerd heb. Dus wat er voor mooie nieuwe zaken uit gaan rollen voor jou komend jaar blijft nog even een verrassing.

 

Effectiever werken

Zoals ik aangaf heb ik een nieuwe workshop ontwikkeld n.a.v. vragen uit het werkveld omtrent hoe Effectiever te werken.

Veel van jullie hebben inmiddels mijn training dossiervorming gevolgd, of een soortgelijke training bij een concurrent. En dan… dan moet je het eigen gaan maken en toepassen. En zorgen dat je het op een dusdanige manier doet dat het tijdbesparend is. Nou dat is voor sommigen een brug te ver om zelfstandig die weg te vinden. Daarom heb ik de workshop ontwikkeld. Zie voor meer informatie de informatiepagina.

In deze individuele workshop ga ik samen met jou in op jouw drijfveren en belemmeringen, bekijken we jouw copingstrategieën en ook jouw werkwijze: wat maakt dat jij minder effectief werkt dan dat jij wilt. Zo komen we gezamenlijk tot een stappenplan hoe effectiever te werken. Want productief werken, dat kan je al. Dat verschil wordt ook duidelijk.

Nu heb ik ook een ebook geschreven hierover. Het is een jaarplan effectiever werken. Lijkt jou dat wat?

Laat een reactie onder deze blog

1) waarom jij graag dat jaarplan zou willen ontvangen?

2) Waar loop jij tegen aan en

3) wat zoek je om effectiever te werken?

Na het ontvangen van de antwoorden op deze vragen, krijg jij het jaarplan effectiever werken cadeau.

 

Wil jij naar aanleiding van je terugblik op 2018 in 2019 effectiever werken? Zo gezegd, zo gedaan!

29 antwoorden
  1. Jose
    Jose zegt:

    Hoi Nina, dank voor bovenstaande. Leuk om te lezen. Mijn plan voor 2019: mijn nieuwe vestiging in Leidschendam op rolletjes laten lopen. Mijn evenwicht tussen werk &prive blijven behouden en vooral genieten van allebei
    fijne feestdagen en een gezond& gelukkig 2019 toegewenst.
    groeten vanJose

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Jose,

      Wat een leuke plannen ook weer! Hoe gaat het nu in Leidschendam? Dank voor je reactie! Je kan straks lekker aan de slag met het jaarplan effectiever werken. Ook het evenwicht tussen werk en prive is iets wat je zeker moet inplannen!
      Mocht je uiteindelijk daar extra begeleiding voor nodig hebben, ik verwacht dat ik de Training Timemanagement voor Logopedisten in maart af heb.

      Succes met je plannen en fijne jaarwisseling!
      Niña

      Beantwoorden
    • Chantal
      Chantal zegt:

      Hoi Nina,

      Allereerst nog de allerbeste wensen voor 2019!
      Ik merk dat ik het nog steeds lastig vind een goede balans te vinden tussen werk en privé. Nu gaat er nog zoveel tijd naar het werk (epd, praktijkvoering). Ik hoop dat jouw jaarplan me kan helpen nog effectiever te gaan werken, zodat ik meer tijd overhoud voor de dingen waar ik graag meer tijd voor heb.

      Groeten, Chantal

      Beantwoorden
  2. Hanna
    Hanna zegt:

    Hallo Nina,

    Leuk om je jaaroverzicht per maand te lezen. Dat ga ik zelf ook doen!
    Een jaar kan totaal anders verlopen dan je had gedacht/verwacht.
    Afgelopen jaar ben ik gestart met een eigen praktijk. Voor mij een grote en spannende stap.
    Het jaarplan zou mij kunnen ondersteunen bij het hanteren van doelen met betrekking tot de zakelijke kanten van een praktijk runnen.
    Om effectiever te kunnen werken, denk ik dat ik meer vastigheid moet zoeken in mijn agenda en één taak tegelijk uitvoeren.
    Wanneer werk je cliënt gebonden en wanneer komende de overige taken.
    Bijvoorbeeld op welke momenten regel je de financiën, controleren dossiers etc.
    De uitdaging om in balans te werken, vind ik de grootste uitdaging voor 2019.

    Ik wens je alvast een fijne jaarwisseling!

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Hanna,

      Ja daar kan je het zeker uitstekend voor gebruiken. Het is dus een tool om datgene wat je in gedachte hebt in te plannen, zodat je overzicht houdt daarmee. Het is dus al wel een stap verder dan de daadwerkelijke time management. Die training is al een tijd in ontwikkeling bij mij. Ik verwacht deze in maart uit te brengen. Dus mocht je nog extra hulp nodig hebben op dat gebied, dan weet je me te vinden. Voor nu kan je in ieder geval met het jaarplan aan de slag. Het klinkt alsof je het in ieder geval goed voor ogen hebt. Succes ermee!

      Fijne jaarwisseling, Niña

      Beantwoorden
  3. Gonneke Sargis
    Gonneke Sargis zegt:

    Hoi Niña,
    leuk om te lezen dat er bij jou dit jaar inderdaad vooral privé heel veel gebeurd is en hoe je daar komend jaar mee om wilt gaan.
    Ik heb op dit moment veel mantelzorg-zorgen rondom mijn beide ouders en dat kost veel tijd. Ik loop er tegenaan dat ik mijn epd-administratie niet binnen werktijd afkrijg en dat zou ik zó graag willen. De druk van de wachtlijst valt mij ook zwaar, ik vind het heel vervelend dat mensen zolang moeten wachten en probeer dan toch zoveel mogelijk mensen -soms tussendoor- te plaatsen. Daarbij zwicht ik soms ook voor de druk van leerkrachten, “het moet echt en echt nu”. Dus te volle dagen, waarbij dan het invullen van het epd te weinig aandacht krijgt.
    Goede jaarwisseling en het allerbeste voor 2019 voor jou en je gezin!
    Groeten Gonneke

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Gonneke,

      Dank je voor het delen. Het is een bekend punt waar veel collega’s tegenaan lopen, dat zij hun epd tijdens de behandeling niet ingevuld krijgen. Om je daarmee te helpen heb ik wat meer informatie nodig: welk deel van het epd lukt niet binnen werktijd? Is het je anamnese? Juist je onderzoek/analyse/behandelplan? Of zijn het de wekelijkse sessies die erbij in schieten? Als je dit met me wilt delen, dan kan ik meedenken om samen een werkbare oplossing te vinden.
      Wellicht kunnen we met die oplossing je tijd effectiever gebruiken, zodat je wel tijd hebt om nieuwe cliënten in te plannen zonder dat je overloopt?
      Het inplannen van de wachtlijst begrijp ik ook heel goed, is er eventueel ruimte voor nog een collega?

      Ik hoop dat je met het jaarplan wat duidelijkheid voor jezelf kan scheppen, dan is het de kunst je aan je afspraken met jezelf te houden.

      Veel succes met je mantelzorg-zorgen en een fijne jaarwisseling toegwenst!
      Niña

      Beantwoorden
      • Gonneke Sargis
        Gonneke Sargis zegt:

        Hoi Niña,
        dank voor je reactie. Het gaat vooral om het invullen van anamnese-onderzoek. Analyse en behandelplan probeer ik in werktijd te doen, maar gebeurt vaker buiten werktijd (dus thuis). Anamnese schrijf ik uit en doe ik dus dubbel. Ik kan niet zo goed snel typen (en ook niet blind typen) en ben altijd bang dat ik mijn aandacht teveel op het typen heb en minder op de gespreksinhoud. Ik “durf” het niet aan om gewoon meteen te typen. Dat zou wel tijd schelen denk ik. Soms denk ik “kom op Gon, gewoon doen….” Enfin.
        Binnen werktijd is er ook enorm veel email te beantwoorden of email te sturen. Daar hebben we al bepaalde tijdsblokken op de dag voor gereserveerd, dus dat loopt wel. Maar kost veel tijd.
        Ik zou graag een nieuwe collega erbij willen, maar op mijn vacature wordt niet gereageerd helaas. Vacature maar weer even ingetrokken. We roeien met de riemen die we hebben en kunne geen ijzer met handen breken 🙂
        Groetjes, Gonneke

        Beantwoorden
        • Niña van Wermeskerken
          Niña van Wermeskerken zegt:

          Hoi Gonneke,

          Het eerste wat je beschrijft is inderdaad een kwestie van doen en oefenen. Je hebt de tijd en de mogelijkheden om je anamnese te noteren tijdens de behandeling. Of je het nu eerste schrijft en daarna typt of gelijk typt, je bent sowieso bezig met registreren van hetgeen de client zegt, dus maak het jezelf makkelijk en doe het meteen digitaal, anders heb je inderdaad 2X de tijd nodig. Dat is zonde en zeker niet efficient.
          Clienten kunnen er ook nauwelijks om klagen als zij dat al doen, want je registreert hetgeen zij zeggen omdat je het belangrijk vindt. Of je nou schrijft of typt, je bent even de aandacht aan het richten op papier of een scherm. Dus probeer het, gewoon doen.
          En anders kunnen we dat tijdens de individuele workshop effectiever werken aanpakken.

          Je mail is goed dat je dat inplant, daarvoor ook het jaarplan. Maar wat nog veel belangrijker is om te realiseren, is over wie mail je, en kan je die mail lezen en bespreken met de client binnen hun behandeltijd en met hun samen een antwoord formuleren? Scheelt weer tijd en je betrekt de betrokkenen erbij.

          Sterkte met het roeien en ik hoop dat er binnenkort iemand kan zijn die je vacature wilt opvullen. Via de opleiding alvast je vacature rond laten gaan is wellicht handig.

          Succes!

          Beantwoorden
  4. Sanne Komen
    Sanne Komen zegt:

    Dag Niña,
    Afgelopen maand, samen met een nieuwe collega, pakket 2 cursus gedaan. ‘Tussen neus en lippen door’ geef je al heel wat bruikbare tips en adviezen over het EPD invullen. En geef je tijd besparende adviezen. Mijn goede voornemen voor 2019 is, om van deze tips in ieder geval gebruik te gaan maken.
    Het consequent invullen van de wekelijkse sessies blijf ik het lastigst vinden. Ik zal dit zoveel mogelijk al tijdens de behandelingen gaan doen en niet pas de laatste vijf minuten.
    Mijn jaarplan voor 2019 zal bestaan uit : balans (terug) vinden tussen prive en de praktijk voering én mijn nieuwe collega goed begeleiden naar een ervaren logopedist die vooral veel plezier in haar werk blijft houden !
    Ik wens jou een mooi 2019 !

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Sanne,

      Ja de eerste stap is genomen samen de cursus doen. Nu inderdaad implementeren van hetgeen je geleerd hebt en toepassen van de tips. Mooi gezegd! In de blog teveel te doen te weinig tijd bespreek ik ook het registreren van je behandeling tijdens de behandeling. Het is efficiënter omdat je het niet in je hoofd moet houden tot het eind,waardoor je dus uiteindelijk je beter kan concentreren op je cliënt in het hier en nu als je het gelijk in MijnLogopedieDossier registreert. Als je het zo bekijkt, helpt dat wellicht, om het voor jezelf te verantwoorden. Ik hoor van veel collega’s dat zij het moeilijk vinden omdat ze dan geen aandacht hebben voor de cliënt, maar zoals ik het zie, heb je meer gefocuste aandacht als je hetgeen je al gedaan hebt noteert en uit je hoofd kan zetten.

      Succes met het inplannen van je stappen.
      Niña

      Beantwoorden
  5. Chantal
    Chantal zegt:

    Hoi Nina,

    Allereerst de beste wensen voor dit nieuwe jaar.
    Ik wil in dit nieuwe jaar heel graag meer de balans vinden tussen werk, t eigen maken van t geleerde uit cursussen en privé. Nu gaat heel veel tijd naar werk. Ik hoop dat jouw jaarplanner hierbij kan helpen.
    Groeten, Chantal

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Chantal,

      Het balans vinden en behouden is zeker een hele belangrijke en goed om weer op de agenda te zetten als voornemen. Onthoud goed! Het is niet erg als je je voornemen na een tijdje vergeet, als je het daarna maar weer oppakt. Dus wees niet te streng zo van, oh nou laat maar. nee gewoon weer opnieuw beginnen en weer en weer. Zo wordt het een gewoonte. En daar gaat even overheen, zeker als je niet gewend bent om privétijd in te plannen.
      Dus voor jou in je planner echt privétijd en het liefst ook de activiteit plannen en eraan houden. Lekker afvinken en terugkijken naar dat je dat ook gedaan hebt. Vier je successen! Ook de kleine, want dat is het begin van de grote!

      Als je me op de hoogte wilt houden, graag

      Niña

      Beantwoorden
  6. Jacobien
    Jacobien zegt:

    Hoi Nina, jouw jaaroverzicht verklaard waarom ik je blogs afgelopen tijden heb gemist!
    Ik ontvang graag het jaarplan omdat mijn goede voornemen ‘plannen’ is. Dwz álle administratieve taken inplannen in mijn werkagenda. Ik loop er namelijk tegenaan dat zaken erbij in schieten omdat er op een werkdag te veel dingen tussendoor komen. Eens in de zoveel tijd stapelt alles zich op en moet ik in eigen tijd weer weg werken om (redelijk) bij te zijn. Dat bijblijven lukt mij alleen nooit. Om effectiever te kunnen werken moet ik meer taken inplannen en me aan deze planning houden.
    Hoop dit jaar weer op mooie herkenbare en behulpzame blogs en tools van je!
    Groeten Jacobien

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Jacobien,

      Wat leuk om te horen dat je de blogs hebt gemist! Doet me goed haha.
      Plannen is ook een heel mooi voornemen en eentje waar je goed je tanden in mag gaan zetten. Ik ga later dit jaar ook een training timemanagement geven, daar hoort plannen bij, en zeker wat jij aangeeft met die dingen die er tussendoor komen.

      probeer in je planning daarom echt specifiek te zijn. bv planning verslagen schrijven en hoeveel. planning dossiers bijwerken en hoeveel, planning mails beantwoorden en hoelang. Zo ga je ook inzicht krijgen in je tijd en werktempo. Er zijn ook tools om scherp te blijven, wij buffelen graag uren achter elkaar door, maar daardoor wordt je alleen maar langzamer. Dus denk aan 25 minuten werken en 5 minuten pauze als je aan het werken bent aan administratie en dergelijke.
      Ik ga daar uitgebreider op in bij de workshop effectiever werken en de timemanagement training voor logopedisten.

      Succes met het jaarplan en wees dus specifiek in het plannen van je taken.

      Niña

      Beantwoorden
  7. Marjolijn
    Marjolijn zegt:

    Hi Niña,

    Allereerst voor iedereen de beste wensen voor 2019!
    Het nieuwe jaar ben ik goed begonnen, door de tijd te nemen voor jouw blog.
    Ik zou heel graag effectiever leren werken, om de balans tussen werk en prive te behouden en daarbij niet achter de feiten aan te lopen bij de planning en uitwerking van de logopedie. Dat geeft mij veel onrust.
    Aangezien ik niet zo goed ben in het overzicht bewaren en strategisch plannen van dingen, hoop ik door het handboek (en wellicht de cursus) hier handvatten voor te krijgen en 2019 relaxter door te komen 😄

    Groetjes, Marjolijn

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Marjolijn,

      Jij ook de beste wensen nog voor 2019! Maak er een relaxter jaar van 😉
      Wat goed dat je even de tijd neemt voor de blog. Zo is het voor jou denk ik ook belangrijk dat je alles gaat plannen. In het begin moet je dat ook heel trouw en bijna kinderachtig doen. Alles alles alles plannen en opschrijven. Want dan weet je waar je tijd blijft.
      Ik moet hierbij vaak aan mijn zus denken, zij “voelt” de tijd niet verstrijken en heeft dan de helft van haar lijstje nog maar af of komt te laat of schiet in de stress. Maar dat komt omdat de kleinere dingen die ook moeten gebeuren niet op het lijstje staan, dus die tijd ontglipt haar. Herken je dit?

      Dus start bv met je opstaan ritueel en het klaar maken van je kinderen, daar gaat ook tijd in zitten. Ik plan zelfs mijn reistijd in mijn agenda. anders denk je echt dat je meer tijd hebt dan je werkelijk hebt.

      Ik stuur je het jaarplan toe. Wellicht is de workshop effectiever werken nog wat voor je. Of later als ik het officieel uitbreng, mijn timemanagement voor logopedisten training.

      Succes en hou me op de hoogte! Je weet me te vinden als je vragen hebt.
      Niña

      Beantwoorden
  8. Karin
    Karin zegt:

    Hoi Nina,
    oh jee wat ging dit jaar snel voorbij. Onze jongste mini is in augustus 1 geworden dus er is iets meer rust nu. Dit jaar loopt de praktijk goed, maar nu wil ik ook graag grip krijgen op WAT er goed gaat en hoe ik dit bewust in kan gaan zetten. Tijd dus voor mijn jaarverslag. En daarbij zou een jaarplan heel goed passen! Ik merk dat ik dit plan nog weinig structuur geef (weinig SMART…..) waardoor het ook niet altijd effectief blijkt. En hoe blijf je effectief werken als steeds de ‘regels’ veranderen en daarmee je software pakket. Hoe blijf je effectief werken als er zoveel is waar je je in kunt en wilt verdiepen en soms ook ineens moet verdiepen.

    Een uitdaging voor 2019 zonder daarvoor meer uren te gaan werken en vooral leuker te werken!
    Groeten, Karin

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Karin,

      Ja dat zal zeker meer rust geven, mijn mini moet nog 1 worden.
      Ondertussen heerlijk dat je praktijk zo goed loopt en goed om je bewust te gaan worden van wat goed loopt en hoe het komt dat dat goed loopt.
      Het lijkt zeker alsof er vaak dingen veranderen in de regelgeving vanuit de NVLF, maar dit jaar valt het mee. Er zijn wat zaken uit de audit en de TOS is erbij. Maar ook die valt enorm mee.
      Dus als je inderdaad gewoon up to date blijft als alles al op orde is, dan ga je als een trein.
      En als je software programma de veranderingen ook mee aanpast, dan is dat alleen maar mooi toch? of kan je het daardoor niet meer vinden?

      Het is belangrijk bij effectief werken dat je datgene doet wat je moet doen in de tijd die je ervoor hebt. Ook het vrijwillig verdiepen en het verplicht verdiepen hoort daarbij, als je het plant en je je aan je planning houdt, blijf je effectief werken.
      Vooral bij effectief werken is het belangrijk aan je plan te houden en daar niet vanaf te wijken en allerlei dingen te doen die tussendoor komen.

      Dus top voornemen om bezig te gaan met je jaarverslag (terugblikken) en je jaarplan (vooruitplannen). Als je goed plant in je kalender, dan hoeft het niet mega SMART, maar als je je niet aan je planning houdt, dan wel. Maar SMART is eigenlijk alleen een handige tool voor type A mensen, die houden van deadlines en stress.
      Dus mijn advies, plan het ruim in, breek je projecten af in subprojecten en houd je eraan.
      Ook dat oefenen we in workshop effectiever werken.

      Succes!
      Niña

      Beantwoorden
  9. Hanneke
    Hanneke zegt:

    Hoi Nina,
    Ik zou het jaarplan graag ontvangen om een voorbeeld te hebben hoe dit aan te pakken.
    Wat ik lastig vind, is het plannen van mijn doelen/goede voornemens.
    Om effectiever te werken moet ik beter in kaart krijgen hoe lang ik ergens mee bezig ben en tevreden zijn met goed genoeg.
    Groetjes

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Hanneke,

      Je weet hartstikke goed waar jij aan wilt werken, een goed begin is het halve werk!
      Als jij het jaarplan inderdaad gebruikt om al je activiteiten en projecten in te plannen, met daarbij hoelang je erover denkt te doen, krijg je vanzelf inzicht in hoeveel tijd er voor jou voor staat. Begin dus met 1 week te plannen, evalueer en plan dan weer een week. Want je wilt successen hebben en vieren. Het is beter 1 week te plannen en dan je geplande tijd te wijzigen voor de volgende week omdat je er juist korter of langer over doet, dan een hele maand vooruit plannen en aan het eind gefrustreerd zijn.
      Dit pak ik ook stap voor stap aan tijdens de workshop effectiever werken. Dus mocht je aan het jaarplan niet voldoende hebben, is dat eventueel een optie.

      Nog een tip: kijk kritisch naar je doelen, hoe groot zijn die? Moeten die kleiner gemaakt worden zodat je het stapsgewijs kan aanpakken. Ook dat pakken we aan in de workshop.

      Voor jou is tevredenheid een dingetje. Goed is goed genoeg. Als je je tijd specifiek en duidelijk inplant, dan krijg je dus grip op je tijd en dus ook de uitkomsten. Daar kan je al meer tevreden mee zijn.
      Mag ik je vragen wat je verder nog bedoeld met “tevreden met goed genoeg”? Misschien heb ik dan nog wat tips als je wilt.

      Succes!
      Niña

      Beantwoorden
  10. Hanne
    Hanne zegt:

    Hoi nina,
    Afgelopen jaar is voor mij heel anders gelopen dan verwacht. Na een forse verbouwing thuis en teveel stress op mijn werk zat ik van juli-november thuis vanwege een burn-out. Nu ben ik weer rustig aan begonnen maar zou ik het komende jaar graag effectieve willen werken. Ik merk dat ik teveel thuis doe, buiten werktijd om. De journaals invullen lukt wel in werktijd (ik behandel 25 min en doe 5 min aansluitend de journaals) en verder op de momenten tussen de behandelingen: telefoongesprekkken, uitwerken tests, beantwoorden mail en overleg over cliënten) Alleen de verslaggeving, en het verder uitwerken van dossier (diagonose, behandelplan) komt toch thuis aanbod.(en vaak ook nog wel uitwerken test of telefonisch overleg). Ik merk dat bij mij vooral meespeelt dat ik teveel met de client bezig ben in de sessie en administratie daarbij ‘zonde van de behandeltijd’ vind. (of niet vallend onder ‘behandeling’ en daardoor mogen de cliënten niet ‘de dupe’worden. ) Maar goed, nu word ik de dupe 🙁 Echter, minder cliënten inplannen genereert weer te weinig inkomen (en ik ben al van 17 p/dag, naar 15 p/dag, naar 12 p/dag gegaan wat eigenlijk te weinig is voor een netjes inkomen…. Dus dilemma’s!
    Ik hoop dus effectiever te gaan werken om minder thuis te doen. Misschien kan jouw jaarplan erbij helpen?
    Groetjes Hanne

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Hanne

      Dank je wel voor je reactie! Wat jij aangeeft qua gevoel hebben meer collega’s. Ook al voelen bepaalde aspecten van je werk als administratie, hoort het wel bij het registreren van de behandeling. Neem bijvoorbeeld het nakijken van een onderzoek, zodra ik een onderdeel heb afgenomen, scoort ik het zodat ik meteen de uitslag bekend kan maken. Als je het op die manier verwoord naar de client, dan vinden zij het ook leuk. Behalve bijvoorbeeld zinnen formuleren lukt natuurlijk niet.
      Ik stuur je het jaarplan toe, goed alles inplannen met de bijbehorende tijd dat je eraan denkt te moeten besteden.
      Mocht je daar niet voldoende aan hebben, kunnen we altijd kijken naar de workshop effectiever werken en dan kijken we naar hoe jij dat in jouw situatie beter kan inrichten.
      Succes Niña

      Beantwoorden
  11. Fleur
    Fleur zegt:

    Beste Niña,

    Ik zou graag gebruik willen maken van je jaarplan effectiever werken.
    Op dit moment vind ik redelijk de balans tussen prive mijn zoontje en het werk als logopedist. Daarnaast werk ik binnen de organisatie aan de kwaliteit, dus jouw blogs inspireren mij hier altijd erg bij.
    Toch, is het in drukke periode lastig soms keuzes te maken en op mijn vrije dag soms niet toch nog wat dingen voor het werk te regelen.
    Juist de afwisseling van het werken als logopedist en daarnaast ook de kwaliteit waarborgen vind ik leuk, maar prive maar natuurlijk niet hierbij te kort komen, deze balans hoop ik met jouw jaarplan beter te monitoren en zo de spiegel voor te houden of ik het ook goed doe.

    Ik had je al eerder een mailtje ook gestuurd niet wetende dat ik hieronder een reactie moest plaatsen, dus hierbij alsnog ook de reactie hier.

    Groetjes,
    Fleur

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Fleur,

      Leuk om te lezen dat je al een redelijke balans hebt! Het is inderdaad goed om te monitoren waar je tijd heen gaat. En je kan dan ook beter gaan inplannen als je weet hoe lang je ergens over doet.
      Begin dus met monitoren dat je alles opschrijft wat je gaat doen, dus ook je pauzes, je lunch, je reistijd, je opsta tijd. Dan weet je waar je tijd heen gaat en hoeveel tijd je over hebt. Zo kan je ook beter beslissen waar je die tijd aan gaat besteden.
      Mocht je meer uitleg nodig hebben, dan kan je me inderdaad mailen.
      Begrijp de verwarring, reacties onder de blog zijn voor de cadeautjes van de blog. Deze reacties moet ik handmatig goedkeuren ivm SPAM reacties uit USA en dergerlijke. Dus soms duurt het even.
      Succes met monitoren!
      Niña

      Beantwoorden
  12. mardy
    mardy zegt:

    Morgen Nina,
    lekker blijven genieten van je zoon hoor!
    1) waarom jij graag dat jaarplan zou willen ontvangen?
    Het lijkt me heel fijn om nieuwe plannen en een duidelijke structuur te hebben waar je je aan kunt houden.
    2) Waar loop jij tegen aan en …
    Ik loop er tegen aan dat ik nog steeds ontzettend veel uren naast mijn patiëntgebonden uren met de administratie, regelen, bellen, mailen bezig ben.
    3) wat zoek je om effectiever te werken?
    Ik zoek een manier om minder tijd kwijt te zijn waardoor ik af en toe ook iets voor mezelf kan doen.

    groetjes, Mardy

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Mardy,

      dank je voor je reactie! Ik zal zeker blijven genieten van mijn zoontje. Hij gaat binnenkort starten met opvang, ben erg benieuwd hoe ik dat trek haha.
      Om puntsgewijs te antwoorden, ga bij punt 1 zoveel mogelijk ALLES opschrijven wat je gaat doen met bijbehorende tijd erbij. Zowel zakelijk als prive. Dan krijg je inzicht in waar al die tijd naar toe gaat bij punt 2. Tempo maken bij punt 2 is ook een kwestie van hoe je te werk gaat. Mocht je daar zelf niet uitkomen is de workshop effectiever werken een goeie optie. Is individuele begeleiding waardoor je zo’n 1,5 uur per dag kan besparen als je het goed aanpakt.
      Uiteindelijk is punt 3 wel waar je naar streeft ja. Ga er lekker mee aan de slag. Eerst dus kijken waar je tijd heen gaat, dan gebruiken als planningsinstrument en zorgen dat je je eraan houdt. Als je vastloopt weet je mij te vinden.

      Succes, Niña

      Beantwoorden
  13. Caroline
    Caroline zegt:

    dag Nina

    Goed te lezen dat het jou in ieder geval lukt om met een jong gezin alles te combineren. Bij mij blijft dat een uitdaging, zelfs al zijn kinderen alweer de deur uit…Geniet van de kleine man !
    Het jaarplan zou ik graag ontvangen omdat ik niet veel plan, ik doe steeds dingen “ad hoc”, bijv. nu is mijn aanvraag voor zorgmail binnen en moet ik daar mee aan de gang en er even voor gaan zitten. Daar loop ik tegenaan, maar ik zie ook dat als ik dat heb geinstalleer, dat weer iets is dat van mijn lijstje afgevinkt kan worden. Ook het contact met ouders, leerkrachten en derden (ab-ers, ib-ers, enz.) kost me veel tijd, zowel telefonisch als via e-mail. Ik leg alles vast in het dossier zoals je hebt aangeraden, maar zelfs dat “knippen en plakken” van e-mailberichten en contacten, tussendoor of aan het eind van de dag kost veel tijd ! hartelijke groet Caroline

    Beantwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Hoi Caroline,

      Goed dat je deze zaken van jezelf weet te benoemen. Dat is de eerste stap naar verandering!
      Je krijg nu het jaarplan, ga dan voor jezelf als eerste inplannen dat je het jaarplan gaat inplannen.
      Plan dus letterlijk een moment deze week om alles in te plannen voor deze en volgende week. Plan dan ook na volgende week een evaluatiemoment in. Wat ging goed, heb ik me eraan gehouden, hoe was de planning; te ruim/ te krap of goed? Zo kan je jezelf aanleren om te plannen en bekijken hoeveel tijd je ergens aan besteed.
      Begin daar even mee en als je een volgende stap wilt nemen, weet je mij te vinden! Ik ga een voorstel mailen aan alle collega’s die het jaarplan hebben aangevraagd! Hou je mail in de gaten 😉

      En nog een tip voor de mails, doe dat tijdens de behandeling van degene over wie het gaat. dan bespreek je meteen de inhoud, scheelt je achteraf tijd.

      Succes, Niña

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *